Kitch'n vinner Handelsprisen 2016

– Har klart å vokse og levere imponerende gode resultater år etter år, begrunner juryen.

TIL TOPPS: Kjøkkenkjeden Kitch'n er vinner av årets Handelspris. Illustrasjonsfoto

Foto: Kent Skibstad NTB scanpix
  • Ingvild Sagmoen
Publisert: Publisert:

– Det er fantastisk, sier administrerende direktør Odd Sverre Arnøy i Kitch'n til E24.

– Det føles uvirkelig. Vi føler oss som en liten aktør i en stor bransje, og er ydmyk og stolte over å motta en slik flott utmerkelse. Ikke minst er jeg stolt på vegne av alle ansatte som har gjort en fantastisk jobb over mange år.

Onsdag ble det klart at kjøkkenkjeden Kitch'n er årets vinner av Handelsprisen.

– Klar ener i bransjen

I sin begrunnelse legger juryen vekt på at kjeden har vist stor evne til innovasjon, har et tidsaktuelt konsept og en effektiv strategi.

– Dette er en bedrift som kan vise til kvalitet og kontroll i alle ledd av driften. Kjøkkenvarer kan være utfordrende, fordi det selges i så mange forskjellige type butikker, men Kitch'n har klart å vokse og levere imponerende gode resultater år etter år, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke.

Kjeden hadde en gjennomsnittlig årlig vekst på 37 prosent i perioden 2011 til 2015. Det gjør Kitch'n til «en klar ener i bransjen», ifølge juryen.

Tydelig profil

– Nå går vi gått fra å være en liten aktør til å bli markedsleder innenfor kjøkkenutstyr på få år. Det er vi fornøyd med og vi tar det som en utfordring å være markedsleder, sier Arnøy.

Han forklarer suksessen slik:

– Vi har klart å ha en tydelig profil og posisjon i markedet. Navnet vårt er veldig bra og vi selger kun kjøkkenutstyr til det moderne storkjøkkenet. Og vi har kun satset på kjente merkevarer i det norske markedet, og har ikke gått for fristelsen til å lage egne produkter.

Han legger til at Kitch'n er eneste store aktør i Norge og Norden som har valgt denne profilen.

En annen forklaring er en god salgskultur med ansatte som har kunnskap om produktene og er trygge på hva jobben deres er, ifølge Arnøy.

– Vi har dessuten en moderne kundeklubb.

– Vi er langt fremme i detaljhandelen i Norge på ulike typer kundeklubber, og vi har et moderne uttrykk og tok tidlig i bruk sosiale medier, forklarer han.

– Tøffere marked

Noen utfordringer er det imidlertid for Kitch'n også.

– Det er et tøffere marked. Folk er mer avventende og det gir mer pressede marginer. Det er nedgang i vår bransje i år selv om vi øker videre og tar ytterligere markedsandeler, sier Arnøy.

Kitch'n har likevel ikke merket de største effektene av nedturen i oljebransjen de siste par årene.

– Vi har god drift, lave kostnader og er relativt godt rustet for konkurransen internt i bransjen, sier Arnøy.

Les også

- Et stykk spennende norsk retailhistorie

Les også

Carlings fikk Handelsprisen- uten nettbutikk

Les også

Han ble «folkets nettfavoritt»:- Blir lei meg når tradisjonellebutikker må stenge

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Virke

Flere artikler

  1. Kitch'n-eierne leverer rekordresultat og kaller snuoperasjonen i Tilbords vellykket

  2. – Tilbords-systemet var gått ut på dato

  3. Jernia-sjef hevder: Kitch'n kjøpte Tilbords for å slå dem konkurs

  4. Annonsørinnhold

  5. Pablo Barrera (33) helt til topps i Ledertalentene 2018

  6. Betalt innhold

    Slik vil gigantene vinne den norske pizzakrigen