Haxi får grønt lys fra Statsadvokaten: – Fremtiden ser lys ut

Statsadvokaten ser ingen grunn til å omgjøre politiets henleggelse av Haxi-saken.

Drosjeapptjenesten Haxi har vært gjennom flere rettsrunder. Nå setter Statsadvokaten strek for saken.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
  • Caroline Grundekjøn
  • Sigrid Moe
Publisert:

Det var Norsk Transportarbeiderforbund som i 2014 anmeldte samkjøringstjenesten Haxi for brudd på Yrkestransportloven. Mens saken var under etterforskningen ble også flere sjåfører anmeldt.

I sommer bestemte imidlertid politiet seg for å henlegge saken fordi forholdet er foreldet.

Transportarbeiderforbundet påklagde henleggelsen til statsadvokaten, som ikke fant grunn til å omgjøre politiets beslutning.

– Dette betyr at Haxi opererer 100 prosent innenfor lovens rammer. Med både grønt lys fra Høyesterett og politi, ser fremtiden for tjenesten særdeles lys ut, skriver Haxi i en e-post til E24.

Selskapet mener dette betyr at både virksomheten bak appen Haxi og Haxi-sjåførenes aktiviteter nå betraktes som lovlige av domstolen og påtalemyndigheten.

Frykter for drosjemarkedet

Politiets henleggelse kom etter at Høyesterett forkastet påtalemyndighetens sak mot tre sjåfører som var knyttet til tjenesten.

Norsk Transportarbeiderforbund er skuffet over at statsadvokaten ikke gjorde om på henleggelsen.

– Myndighetene har stemplet dette som ulovlig, og man har fri tilgang på elektroniske medier hvor man kan se at dette bedrives åpent, sier 2. nestleder i NTF, Dag-Einar Sivertsen, til Fri Fagbevegelse.

– Dette blir jo som å kjøre for fort gjennom politiets radarkontroll uten at de griper inn.

Han frykter henleggelsen vil bidra til å ødelegge drosjemarkedet.

– Vi trenger ikke hjelp av norske myndigheter til å deregulere drosjemarkedet med nye lover og regler, når politiet lar ulovlige elementer ture frem som dette, sier han.

Aksjoner

Gjennom flere måneder i fjor høst gjennomførte politiet i Stavanger politiaksjoner mot sjåfører som var registrert i Haxi-appen.

Tre Haxi-sjåfører valgte å ta saken videre, og ble frifunnet i både tingretten og lagmannsretten.

Les også

Sjekk listen! Her er privatbilismens utfordrere

Begge rettsinstansene konkludert med at det å tilby transport via mobilapplikasjonen Haxi ikke falt inn under loven om yrkestransport, ettersom Haxi ikke kunne anses som «offentlig sted». Høyesterett sluttet seg også til konklusjonen.

Taxiforbundet var ikke fornøyd, men uttalte at dommen ikke påvirker det de beskriver som et viktig prinsipp i yrkestransportloven: Den som driver persontransport mot vederlag må ha drosjeløyve og kjøreseddel.

Møte med departementet

Haxi er blant selskapene som har fått mye oppmerksomhet som del av den såkalte «delingsøkonomien». Ifølge selskapet selv er det basert på et kompiskjøringsprinsipp.

Selskapet skal i september møte med Taxiforbundet hos Samferdselsdepartementet.

– Vi håper at vi kan bli enige om en modell, slik at loven åpnes opp for «kompiskjøring», har Aleksander Soender, en av gründerne bak apptjenesten, uttalt til E24.

Les også

Advokat etter Haxi-dom: Tror løyveplikten står for fall

Les også

Politiet i Stavanger henlegger saken mot Haxi

Les også

Taxiforbundet om Haxi-dom: – Piratkjøring er og forblir forbudt

Her kan du lese mer om

  1. Haxi
  2. Politiet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Haxi-sjåfører får erstatning etter straffeforfølgelse

  2. Haxi-sjåfør får erstatning etter straffeforfølgelse

  3. Politiet i Stavanger henlegger saken mot Haxi

  4. Annonsørinnhold

  5. Høyesterett forkaster Haxi-anke

  6. Advokat etter Haxi-dom: Tror løyveplikten står for fall