Dyrebutikk-kjede fikk kunder til å støtte Røde Kors-prosjekter: Hevder over en halv million forsvant

14 franchisetakere har politianmeldt moderselskapet for underslag, mens daglig leder skylder på konkurs. – Veldig synd, sier Røde Kors.

FIKK IKKE INNSAMLEDE PENGER: Her leker barn i byen Giharo i Burundi i Øst-Afrika. Midlene som etterlyses fra Tropehagen Zoo skulle blant annet brukes til å hjelpe foreldreløse barn i denne byen, opplyser Røde Kors.
  • Karl Wig
Publisert:

Den landsdekkende dyrebutikk-kjeden Tropehagen Zoo innledet i juni 2011 et samarbeid med Røde Kors.

Butikkene begynte å selge Røde Kors-merkede plastposer til butikkunder for to kroner - altså et ekstrapåslag på vanlig pris.

De ekstra inntektene fra posesalget skulle gå til å støtte to Røde Kors-prosjekter.

Posene var merket med Røde Kors-logo, og plakater i butikkene fortalte hva de ekstra pengene skulle gå til:

  • Det ene var for foreldreløse barn i Burundi i Øst-Afrika.
  • Det andre var et nasjonalt prosjekt kalt «ferie for alle», som skal gi norske familier med svak økonomi mulighet til å reise på ferie i skoleferien.

– Pengene fra salget skulle i sin helhet gå til disse to prosjektene, opplyser prosjektleder for næringsliv og samfunnsansvar i Røde Kors, Roar Næss, til E24.

Mye av de innsamlede midlene fra posesalget havnet imidlertid ikke der.

Våren 2013 sluttet Røde Kors å motta innbetalinger.

Imens fortsatte salget av plastposene.

Les også

Norsk euro-krisehjelp står fortsatt på bok

– Gud vet hva pengene er brukt på?

– Det var et betydelig beløp som manglet i forhold til salgsvolumet som ble rapportert til oss, sier Næss i Røde Kors.

Daglig leder Morten Jakobsen i Vitpro, selskapet som stod bak Tropehagen Zoo på avtaletidspunktet, sier en konkurs gjorde at pengene ikke nådde dit de skulle.

Even Komnæs, advokat for 14 franchisetakere som har politianmeldt Vitpro for underslag av Røde Kors-pengene.

– Røde Kors taper ingen penger på oss, men det er selvsagt synd at det er forventede inntekter de ikke får, sier han til E24 om situasjonen.

E24 har vært i kontakt med franchisetakere og ansatte i flere Tropehagen Zoo-butikker.

Ingen ønsker å stå frem med navn i media, men forteller E24 at administrasjonen mottok omlag 650.000 kroner som aldri ble overført videre til Røde Kors.

– Gud vet hva pengene er brukt på, sier en ansatt i en av kjedens 32 butikker.

– Vi hadde logoen til Røde Kors på bæreposen og plakater i butikkene. Noen kunder syntes to kroner var dyrt, men det skulle jo gå til en god sak, sier en annen franchisetaker.

I mars i år gikk 14 av kjedens franchisetakere sammen om å politianmelde Vitpro AS – moderselskapet bak Tropehagen Zoo AS – for underslag av Røde Kors-pengene.

Det får E24 bekreftet av de aktuelle franchisetakernes felles advokat, Even Komnæs, som leverte anmeldelsen.

– Franchisegiver har tidligere hevdet at dette er ryddet opp i, men Røde Kors og mine klienter har tydeligvis en annen oppfatning, sier Komnæs til E24.

Saken etterforskes nå av Østfold Politidistrikt.

– Jeg kan bekrefte at vi har mottatt en anmeldelse mot Vitpro for underslag fra franchisetakernes advokat, sier fungerende avsnittsleder Frode Thøring i Østfold politidistrikt til E24.

- Vi etterforsker nå saken og skal gjennomføre avhør, sier han til E24.

Røde Kors har bistått politiet i saken.

Les også

Holba fikk sparken i Yara etter korrupsjonsdom

– Fikk ikke kontakt med daglig leder

Morten Jakobsen er daglig leder i både Vitpro AS og Tropehagen Zoo AS.

Det var Jakobsen som signerte avtalen med Røde Kors tilbake i 2011, opplyser sistnevnte. Avtalen ble terminert våren 2014, altså ett år etter at de mottok siste innbetaling.

– Vi klarte aldri å oppnå kontakt med Jakobsen for å finne ut av hva som hadde skjedd, opplyser prosjektleder for næringsliv og samfunnsansvar i Røde Kors, Roar Næss, til E24.

- Derfor terminerte vi avtalen. Vi ba også om at plastposene ble fjernet fra butikkene, sier Næss.

Plakater med informasjon om at inntektene fra plastposesalget skulle gå til de to prosjektene var altså hengt opp i dyrebutikkene.

– For oss er det ekstremt viktig at kundene kan føle seg sikre på at pengene går til formålet, sier Næss fra Røde Kors.

- Når vi oppdaget penger på avveie, ønsket vi ikke at posene med vår logo skulle fortsette å sirkulere.

Les også

Røde Kors er klar til å hjelpe Hellas

Konkurs etter konkurs

Etter år med millionunderskudd ble Vitpro AS, som altså var selskapet bak Tropehagen Zoo, begjært konkurs 18. april 2015.

E24 får opplyst at kravene i boet beløper seg til godt over 30 millioner kroner.

Daglig leder i båpde Vitpro og Tropehagen Zoo AS, Morten Jakobsen, er ikke ukjent med konkurser.

Han har ifølge offentlige registre sittet i nærmere 60 bedriftsverv, og har vært daglig leder og styreleder i et titalls selskaper.

Flere av dem er konkurs. Oversikten under viser selskaper Jakobsen har fratredt det siste året.

KONKURSER: Morten Jakobsen har en rekke konkurser bak seg.

– Røde Kors taper ikke penger

Selv viser Jakobsen til konkursbegjæringen for Vitpro i vår når han skal forklare hvorfor Røde Kors sluttet å motta penger.

Jakobsen fremholder at det var Tropehagen Zoo-butikkene som gikk inn for prosjektet i fellesskap, men bekrefter at Vitpro som grosisstselskap har håndtert betalingene.

– Så har Vitpro gått konkurs. Det er masse kreditorer i denne konkursen, sier Jakobsen.

– Hvorfor sluttet Røde Kors å motta penger to år før konkursbegjæringen?

– Vi startet gjeldsforhandlingene sommeren 2014. Da ble alle utbetalinger stoppet, slik man er pålagt å gjøre. Så lyktes ikke gjeldsforhandlingene, og da meldte styret oppbud, svarer Jakobsen.

– Og veldedighetspenger ble brukt til å betale andre kreditorer?

– Det er et veldig vanskelig spørsmål. Du har en prioriteringsrekkefølge i forhold til kreditorer. Først er lønn og det offentlige, og så blir løpende fakturaer betalt. Når selskapet sliter økonomiske og det ikke er penger til å betale gjeld, er det ingen som får.

– Det er vi som har tapt mest

– Disse pengene var ikke øremerket Røde Kors?

– Nei, det er ingenting som er øremerket. Innbetalingene fra butikkene har gått sammen med andre innbetalinger.

– Røde Kors sier de ikke fikk kontakt med deg?

– Det er rart at de sier det. Røde Kors-prosjektet var butikkenes prosjekt, ikke mitt, sier Jakobsen.

– Men var det ikke ikke administrasjonen som overførte penger videre til Røde Kors?

– Jo, det var det.

– Hva tenker du om at butikkunder har trodd de støtter prosjekter som deretter ikke mottar pengene?

– Det er nå dessverre slik at en del kreditorer ikke får oppgjør i en konkurs. Det er flere tapere her, og det er like synd på alle. Men vi som står som eiere, er nok de som har tapt mest, fremholder Jakobsen.

Hevder utbrytere vil ødelegge kjeden

Jakobsen hevder han ikke er informert om at de 14 franchisetakerne har politianmeldt Vitpro for underslag.

– Jeg kjenner ikke til at de har gjort det.

– Det foreligger en politianmeldelse?

– Ikke som vi er kjent med. Det er ingenting som er kommet verken til oss eller vår advokat, sier Jakobsen, før han legger til:

– Men vi har en utbrytergruppe av franchisetakere som, etter min mening, har en ekstremt useriøs advokat. De finner på alt de kan for å ødelegge for kjeden og andre som har jobbet her i 25 år, sier Jakobsen, og viser til at disse franchisetakerne har sluttet å betale franchiseavgift til administrasjonen.

De 14 aktuelle franchisetakernes felles advokat avfeier denne kritikken:

– Mine klienter har gjort gjeldende at franchiseavtalene er misligholdt, og følgelig holdt tilbake penger, sier advokat Even Komnæs, og fortsetter:

– Vedrørende påstanden mot meg, så har jeg ikke noen annen kommentar enn at jeg velger å forholder meg til saken, så får heller Jakobsen komme med de karakteristikker han måtte ønske.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Røde Kors

Flere artikler

  1. Jernia-sjef hevder: Kitch'n kjøpte Tilbords for å slå dem konkurs

  2. Betalt innhold

    Advokatene som avgjør «døde» butikkers skjebne

  3. Kreditorer skulle få betalt av Notabene etter julesalget – så gikk kjeden konkurs

  4. PM-ledelsen på desperat eierjakt etter konkurs

  5. Betalt innhold

    BT har gransket over 18.000 konkurser. Nesten alle har én ting til felles.