Norsk teknologiselskap med suksess i utlandet: NATO og NASA er blant kundene

Møte- og kontrollrommene til flere av verdens største selskaper og organisasjoner er fullpakket med teknologi fra Stavanger.

LEVERT AV CYVIZ: Lyset rundt skjermen på kontrollrommet til sykehusforetaket Memorial Herman endrer seg etter sikkerhetsnivået. Lyser det rødt, må alle under et visst klareringsnivå forlate rommet.

Foto:
Publisert:,

– For å lykkes må du få plassert kundene foran teknologien. Noe vi gjorde veldig tidlig, var å bygge to store Cyviz' opplevelsessentre i USA, sier Joar Vaage til E24.

Han er administrerende direktør for Rogaland-selskapet Cyviz, som i dag leverer møte- og kontrollromsteknologi til selskaper i 48 land.

Kundelisten strekker seg fra NATO, det amerikanske forsvaret, Boeing og NASA til oljeselskaper som Chevron, BP og Statoil.

Noe av nøkkelen til suksessen ligger i de 600 kvadratmeter store opplevelsessentrene i Houston og Washington DC.

Hit tar Cyviz' selgere med seg kunder for å få kontraktene i boks.

– Når du skal selge til det amerikanske forsvaret og er en liten aktør i Norge, vil du få mye stress med å fylle ut skjemaer for å vise at du er solid. «Dress to success», så forsvinner de spørsmålene, sier Vaage.
Cyviz er nominert til Eksportprisen 2017. Her kan du nominere din favoritt.

Startet i tre dimensjoner

Han etablerte det som den gang var et 3D-teknologiselskap, i 1998. Som et barn av oljehovedstaden Stavanger, var selskapet rettet mot petroleumssektoren.

Joar Vaage startet Cyviz i 1998.

Foto: Cyviz

Teknologien var ikke så ulik den som for noen år siden inntok kinosalene: Geologene fikk på seg 3D-briller som gjorde at de kunne se reservoarene henge i luften mellom seg og skjermen.

– Vi fikk veldig tidlig oppmerksomhet. Teknologien var på den tiden en liten revolusjon, sier Vaage.

Det gjorde at selskapet raskt fikk kunder også utenfor landegrensene. Helt siden starten har omsetningen vært større i utlandet enn i Norge.

Tillit til møterommet

De senere årene har selskapet gjennomgått en totalforvandling.

Fra å være 3D-leverandør til oljeselskapene har Cyviz utviklet seg til å bli leverandør av møte- og kontrollromsteknologi til store selskaper innen forsvar og sikkerhet, romfart, helse og utdanning.

(artikkelen fortsetter under bildet.)

PRODUKTVISNING: Til legemiddelselskapet GSKs forskningssenter i London har Cyviz levert et såkalt «virtual shelf studio». Her kan GSK analysere hvordan testgrupper responderer på ulike produktinnpakninger.

Foto: Cyviz

– Visjonen er å gjenvinne tilliten til møterommet, sier Vaage, som viser til at møterommene ofte er forbundet med en viss frykt.

– Når du går inn i et møterom og skal ringe noen på video og sende dokumenter, er sjansen rundt 50 prosent for å lykkes. Når du går inn i et Cyviz-møterom, får du ikke den frykten.

Cyviz leverer IT-plattformene som møterommet er bygget rundt. Har bedriften 50 til 100 møterom i ett bygg, vil samtlige ha det samme brukergrensesnittet.

Topphemmelig

Selskapet leverer også avanserte kontrollrom.

Nylig fikk Texas' største sykehusforetak Memorial Herman, med over 24.000 ansatte, levert et kontrollsenter som overvåker IT-systemene ved selskapets 16 sykehus.

Oljeselskapet Chevron, et av verdens største med sine 64.500 ansatte, står også på kundelisten.

– For Chevron leverer vi rom for tolkning av seismikk, brønnplassering og produksjonsovervåkning, i tillegg til generelle samhandlings- og møterom, sier Vaage.

– Vi leverer alle selskapets samhandlings- og kontrollrom over hele verden. Selskapet er standardisert på Cyviz, legger han til.

Cyviz har også levert til både forsvarsalliansen NATO, romfartsorganisasjonen NASA og det amerikanske forsvaret, men her er detaljene er topphemmelige.

Bygger nye opplevelsessentre

Flyprodusenten Boeing har store datasikkerhetssentre som de drifter for kunder som overvåker datakriminalitet, dataterror og dataangrep på nettverkene til det amerikanske forsvaret og den amerikanske staten.

Les også

Nå starter jakten på Norges beste eksportbedrift

– På Boeings sentre er det store vegger med Cyviz-display. Både videoprosessoren, brukergrensesnittet og serviceplattformen kommer fra oss, sier han.

Cyviz' eksportandel er på over 90 prosent. Omsetningen var i fjor på 160 millioner kroner.

Selskapet satser videre. Tidlig neste år åpner selskapet fem nye opplevelsessentre for å tiltrekke seg kunder flere steder i verden. Disse bygges i Oslo, London Singapore, Atlanta og New York.

Les også

Dette er et norsk eksporteventyr

Les også

Selger mindre sjømat - tjener mer

Les også

– Det kommer til å bli stygt

Her kan du lese mer om