Ekspert om matkasser: – Folk blir lei

Dagligvareeksperter tror matkasseselskapene aldri vil bli en reell trussel for Coop, Rema og Norgesgruppen.

MAT PÅ DØREN? Eller kjøpe i butikk? Stadig flere kudner stiller seg det spørsmålet.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

– Matkassene hadde nyhetens interesse i begynnelsen, sier dagligvareekspert Arne Matre i EY til E24.

– Over tid er det vanskelig å opprettholde det unike matkasseproduktet. Uansett aktivitet blir folk lei av den type konsept.

Etter flere år med mangedobling av omsetningen til mathandel på nett-selskapene Adams og Godtlevert, bød 2016 på nullvekst for selskapene som leverer middager i eske på døren til tusenvis av nordmenn.

Dagligvareekspert og BI-professor Odd Gisholt er positiv til fremtiden for den fusjonerte matkasse-aktøren, men er enig i at de har mistet litt av momentumet.

– Markedet for matkasser gikk veldig fort oppover. Problemet med å ha en abonnementstjeneste på slike matkasser er at man etter en stund går lei, sier han til E24.

Les også

Nettmatselskaper vil slå seg sammen

Tror nordmenn vil bestemme menyen

Matre er ikke forbauset over bråbremsen i markedet, og tror deler av veksten og omsetningen de første årene var basert på nysgjerrige nordmenn som ville prøve matkasse-konseptet.

– Jeg tror det er vanskelig å opprettholde en veksttakt og et stort behov for den type spesifikke matkasser med ferdigsydde menyer. I andre land ser man utfordringer med svinn i forbindelse med at folk reiser bort, er ute sent eller tar en middag på byen, sier han.

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

Foto: John Thomas Aarø

– Vil nordmenn helst finne ut selv hva de skal ha til middag, gjerne samme dag, istedenfor å få en pakke med oppskrifter som bestemmer hva som skal stå på menyen hver uke?

– Over tid tror jeg det. I starten var dette veldig spennende, og mange prøvde matkasser, sier Matre.

– All ære til de som har vært kreative. Men det er begrenset hvor kreative de kan være. Jeg tror kundene over tid vil føle det. At dette blir litt tredd over hodet på deg.

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

– Nå blir Godtlevert og Adams den dominerende aktøren i matkassebransjen, forutsatt at Konkurransetilsynet godkjenning. Kan de klare å bli store nok til å bli reell trussel mot de konvensjonelle dagligvareaktørene?

– Jeg tror aldri de kan gjøre det med et sånt konsept, fordi det er ikke direkte sammenlignbart med de konvensjonelle aktørenes konsept egentlig. Derimot tror jeg aktører som driver med tradisjonell e-handel med hjemmelevering, som for eksempel Kolonial og Sainsbury, vil definitivt komme til å konkurrere med de tradisjonelle, sier Matre.

Heller ikke Gisholt har noen tro på at de kan ta opp kampen med dagligvareleverandørene.

HANDELSEKSPERT: Arne Matre i Ernst & Young

Foto: E&Y

– Det norske dagligvaremarkedet er på 170 milliarder, og disse to har ikke én milliard til sammen engang - de er for pygmeer å regne, sier Gisholt.

– De vil aldri være en utfordring for de store dagligvarekjedene, sier han.

– Vil få fatale følger

For selv om Matre tror matkassemarkedet er mettet, mener han e-handel er på full fremmarsj, og at dagligvareaktørene risikerer å dø om de ikke følger med.

– Hvis ikke de tradisjonelle aktørene hiver seg på bølgen, vil det få fatale konsekvenser. [ ...] Det er ingen som helt har truffet spikeren i Norge blant de tradisjonelle aktørene ennå, ellers i Norden som Danmark for den saks skyld, sier Matre.

– De må prøve og feile litt, balanserer konseptet, kostnader også så videre. Det blir spennende å se hva som skjer fremover.

Gisholt på sin side er ikke like positiv til de nye e-handel aktørene på dagligvaresiden.

– Kolonial og Marked strever med lønnsomheten, og de taper penger. Det som blir spennende er å se om de kommer i en plussposisjon, sier Gisholt.

– Rema har kjøpt seg inn i både Kolonial og Kolonihagen, men det er ikke fordi de har så stor tro på konseptet. De vil ha innsikt i hvordan slike konsepter fungerer, sier han.

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser

Les også

Ølsalget hos Rema 1000 fortsetter å falle

Les også

Ekspert: – Reitan-familien tåler å tape penger en stund. Men det gjør jo ikke kjøpmennene

Her kan du lese mer om