Rema er taperen i dagligvarebransjen
Coop økte mest i dagligvaremarkedet i fjor. Rema økte minst, viser nye tall.
Remas omsetning økte med 1,5 milliarder i fjor, viser nye tall fra analysebyrået Nielsen, som er ansvarlig for oversikten over markedet. Selv om 1,5 milliarder høres mye ut for folk flest, er likevel Rema den store taperen i dagligvaremarkedet i 2016, skriver Nettavisen.
Til sammenligning økte Norgesgruppens omsetning med 3,9 milliarder kroner, mens Coop hadde den største økningen, med 4 milliarder kroner.
Rema hadde i 2016 en markedsandel på 24,4 prosent. Coop hadde en andel på 29,4 prosent, mens Norgesgruppen hadde 42,3 prosent av markedet. Bunnpris hadde en markedsandel på 3,9 prosent, og for kategorien «øvrige» er tallet 0,1 prosent.
Rema er fornøyd med fjorårets tall:
– Det var et bra år for Rema 1000. Vi har aldri solgt så mye varer, og våre kjøpmenn gjør det veldig bra. Vi brukte 2016 på å forberede Æ, som har vært en stor suksess med over én million nedlastinger, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 til Nettavisen.
Tallene viser at nordmenn handlet dagligvarer for 169,4 milliarder kroner i 2016. Året før ble handlekurvene fylt med varer for 164,3 milliarder kroner.
Leverandørstrid
Rema solgte færre liter øl under årets første uker, etter selskapets «feide» med flere ølleverandører.
Dagligvareekspert mener Rema har bommet med Æ: - Har blitt taperen
Rema 1000 solgte 86.000 færre liter øl under ukene, sammenlignet med samme periode i fjor, mens Kiwi og Extra økte ølsalget med henholdsvis 209.000 og 290.000 liter.
Til sammenligning økte salget av øl med 79.000 liter i januar, noe som betyr at Kiwi og Extra også tok markedsandeler av andre kjeder med en samlet salgsvekst på 499.000 liter øl.
I januar havnet Rema-krangelen med bryggeriene Mack og Hansa i media. Rema-sjef Ole Robert Reitan hisset på seg både nordlendinger og bergensere etter ølkrøllet, og denne uken stilte han til intervju i NRK-programmet Torp. Da han ble konfrontert med at Aftenposten omtalte omsetningstapet til 90 millioner, innrømmet Reitan at Rema hadde tapt på ølstriden, men at den negative effekten avtok i februar.
– Vi har hatt lavere omsetning i Tromsø, og vi har hatt lavere omsetning i Bergen i noen uker, der noen har reagert, og vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, sa han til journalist Ole Torp i TV-programmet Torp.