SAS-kanselleringer gir kunderush til nisjeselskap

Flymegler merker økt pågang fra bedrifter som er villige til å betale for å få flyttet ansatte som er strandet grunnet SAS-streiken.

FÅR FLERE KUNDER: Når SAS kansellerer flyginger, merker Ulf Gregersen i Aircontact (t.v.) at telefonene til flymeglerne ringer.

Foto: Aircontact
Publisert:

Siden det ble kjent at SAS kansellerte flere fly, har ikke telefonen stått stille hos den norske flymegleren Aircontact.

Mandag og tirsdag kansellerer SAS over 1.200 flyvninger, ifølge NTB.

Daglig leder Ulf Gregersen i Aircontact har merket stor pågang fra passasjerer som sitter fast både i inn- og utland.

– Det har vært en veldig kraftig økning av forespørsler grunnet SAS-streiken. Vi har hatt et femtitall forespørsler grunnet streiken, sier Gregersen til E24.

Flymegling er en liten nisje i flybransjen. Årlig arrangerer Aircontacts åtte flymeglere rundt 1.500 flyginger over hele verden.

Å leie fly via flymegler kan bli en del dyrere enn rutefly. Jo færre passasjerer, jo dyrere blir det per sete.

Men bare de siste dagene har selskapets flymeglere arrangert et titalls charterflyginger for alt fra turoperatører og store bedrifter til business jets for privatpersoner.

Les også(+): Så mye tjener SAS-pilotene

Kan koste 100.000 kroner for én person

– Å frakte en person i et fly med fem-seks seter og to piloter kan for eksempel koste 100.000 kroner, sier Gregersen.

Prisene avhenger blant annet av avstand og størrelse på flyet. Samt hvor langt flyet må fly fra og til base uten passasjerer driver kostnader ved innleie av fly via flymegler.

– Å frakte for eksempel 150 passasjerer koster mindre per sete. Det kan koste alt fra 2.500 til 8.000 kroner, avhengig av distanse, hvor flyet hentes fra og tilgangen i markedet, sier Gregersen.

Henvendelsene kommer hovedsakelig fra reisebyråer på vegne av selskaper med ansatte som er fast i utlandet.

Men flymegleren har også fått noen henvendelser fra turoperatører som har hatt behov å flytte passasjerer, hovedsakelig til og fra destinasjoner ved Middelhavet.

Les også

Fremdeles ingen samtaler mellom partene i streik: Pilotene venter på initiativ fra SAS

Jobbet på spreng

– De siste dagene har våre meglere jobbet på spreng for å leie fly til fortvilte passasjerer som er strandet grunnet streiken, sier Gregersen.

Flyene som blir leid inn av flymegleren er typisk en liten jet eller en propellmaskin for kortere avstander. Eller Boeing 737 og Airbus 320 for større grupper.

Propellmaskinene flyr langsommere, men er generelt litt billigere.

Aircontact har leid inn fly fra en rekke europeiske land, blant annet fra flyselskaper i Danmark, Sverige, Ungarn, Baltikum, Tyskland og Malta.

– Kapasiteten er presset og tilgangen på fly har vært begrenset disse dagene, men vi har lyktes med å finne løsninger for alle, sier Gregersen.

Ikke for passasjerer som kjøper billige billetter

Daglig leder Gunnar Strand i flymegleren Air Traffic har ikke merket av noen økt pågang grunnet SAS-streiken.

Han understreker at det å leie inn fly via flymegler ikke er noe for personer som kjøper billige billetter.

– Innleie av fly via flymegler er for dem som har midler og behov som står i forhold til kostnadene. Kundene er hovedsakelig grupper og forretningsfolk, sier Strand til E24.

Han har merket at forretningsfolk i Danmark oftere bruker innleie av fly fra flymeglere enn forretningsfolk i Norge.

– Holdningen i Norge er litt forsiktig. Du skal ikke stikke deg frem og vise at du har mye penger. I tillegg spiller miljøbevissthet inn også, sier Strand.

Slik fungerer flymegling

Jobben til en flymegler er å sjekke markedet og finne fly som passer best til distanse og behov. Til beste pris og kvalitet.

– Vi sender ut forespørsler om pris og tilgang og sjekker at operatøren har riktig sertifisering samt at pilotene er kvalifisert til å fly, sier Strand.

Deretter legger flymegleren på sin provisjon og sender 2–3 tilbud til kunden.

– Normalt er det kunden som gjør det endelige valget av tilbud basert på behov og pris, sier Strand.

Benytter ikke eksterne flymeglere

Turoperatøren TUI benytter ikke eksterne flymeglere.

– Vi har en egen avdeling for flyplanlegging som sørger for å erstatte flyginger med SAS-fly på egen hånd, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Aspengren i TUI til E24.

Samtidig forteller Aspengren at ved lunsjtid mandag har TUI kun måttet kansellere en flyging grunnet SAS-streiken.

Les også

SAS-streiken gir permitteringer i Widerøe

Les også

Norwegian setter opp ekstra avganger mandag og tirsdag

Les også

Fem dager med kansellerte fly kan koste SAS en halv milliard