Hjemmelegene i kraftig vekst – verdsettes til 92 mill. etter ny emisjon

Hjemmelegene har til tross for sosial distansering aldri foretatt flere hjemmebesøk enn under corona. Nå henter selskaper friske millioner fra Schibsted, som nå også blir største eier.

CORONAVENNLIGE: Både bildet av de ansatte i Hjemmelegene og deres besøk i norske hjem er coronavennlige med tanke på smittevern og en meters avstand. Den nye emisjonen gir selskapet 15 friske millioner i kassen. Fra venstre: Nicolai Skarsgård, lege og daglig leder, Cecilie G. Berntsen – sykepleier, Øyvind Nordhagen – CTO, Jérémie Poiraudau – tech intern, Nicolai Klem – lege og medisinsk ansvarlig, Andrine Forsén Bisbo – lege, Knut Martin Hauge – COO, Samira Hoummira – Customer success manager.

  • Sindre Hopland
Publisert:

Et helsevesen med lange køer har blitt en mulighet for de private helseaktørene som har fått en kraftig oppsving under pandemien.

– Vi passerte i august omsetningen fra i fjor, og ser for oss en dobling for året, sier daglig leder og medgründer i Hjemmelegene, Nicolai Skarsgård.

I fjor omsatte selskapet, som lar deg bestille lege på døren fra telefonen, for rett over fire millioner kroner. Økt etterspørsel har gjort at selskapet nå har måtte ansette flere leger, og planlegger utrulling i flere norske byer.

– Så det er ikke alt som flyttes over på video i disse tider, sier Skarsgård.

Les også

Dr. Dropin med tredobling av omsetningen – men dobler også underskuddet

Les også

Konkurransetilsynet følger med på munnbindprisene – vil ikke sette pristak

– Får ikke fjernet ørevoks over telefon

Samme dag som E24 snakker med selskapet tester Hjemmelegene rundt 70 personer for corona.

– Dette kan være folk som har kommet hjem, og er i karantene, og som ikke ønsker å utsette seg selv eller andre for smittefare, sier Skarsgård som også selv er lege, men som har jobbet flere år som konsulent i helsesektoren før han startet Hjemmelegene.

Under krisen har også videokonsultasjoner fra private legetjenester skutt fart.

– Er ikke video å foretrekke med tanke på smittevern?

– Digitale konsultasjoner er veldig bra for enkle ting, men løser ikke alt. Ørevoks er ørevoks, og det kan ikke fjernes digitalt, ei heller kan man teste for corona på video. Vi mener det er bedre at våre trente helsepersonell, som er trent i smittevern, kommer hjem til folk enn at alle drar til sykehus og legevakter.

Skarsgård sier at en stor del av besøkene ender med innleggelse, spesielt av barn og eldre.

Les også

Nytt Askeladden-selskap utfordrer tannlegebransjen: – Du skal vite hva du må betale

TESTING: Det har med tiden kommet flere muligheter til å teste seg for coronaviruset. Her fra en testterminal på Hurtigruteterminalen i Bergen, som tester turister som skal i land.

Ørjan Deisz

Flest kunder på østkanten

Hjemmelegene startet opp i Oslo i 2017, har senere utvidet til store deler av Østlandet og Rogaland, men utvider nå til å dekke også Bergen og Trondheim.

Mange av de 30–40 legene som jobber for selskapet arbeider deltid ved siden av for eksempel sykehusjobb, men også flere jobber fulltid for Hjemmelegene.

Ettersom man betaler en premium for å få legen på døren, så ventet gründerne at det i begynnelsen kanskje var kunder av den pengesterke kategorien som ville benytte seg av tilbudet, men det har ikke vært tilfellet, ifølge Skarsgård.

– Kundene våre er fra alle deler av byen. Vi var redd det bare ville være folk fra vestkanten som tok i bruk dette i begynnelsen, men majoriteten er faktisk på østkanten av Oslo.

Les også

258 millioner i pluss for Lærdal-arvinger

Verdsettes til 92 millioner

– For å utnytte veksten vi nå opplever har vi gjennomført en rettet emisjon mot Schibsted, som har doblet sin eierandel i Hjemmelegene, og eier nå rundt 30 prosent av aksjene i selskapet, sier Skarsgård.

Mediekonsernet skyter inn 15 millioner kroner i en rettet emisjon som priser Hjemmelegene til 92 millioner kroner, og gir også Schibsted en styreplass.

– Schibsted, slik vi vurderer det, kan bidra med mye mer enn bare penger. De er en veldig god partner når det kommer til markedsføring og skalering, noe av det vi trenger hjelp til, sier Skarsgård.

Det er ikke bare Schibsted og hjemmelegene som utnytter etterspørselen til å trykke ekstra hardt på gasspedalen under coronakrisen.

For et par uker siden meldte DN at den digitale legetjenesten Eyr hentet 50 millioner kroner i en emisjon. Like før sommeren meldte Finansavisen at Askeladden-selskapet Dr. Dropin hentet 57 millioner kroner for å rulle ut flere legesentre.

– Er det plass til alle disse selskapene, og tror du man vil se en konsolidering her?

– Jeg tenker at dette fortsatt er så nytt at det ikke gjør noe at det er mange konkurrenter – det understreker bare behovet for nytenkning. Det er vanskelig å si hvordan ting utvikler seg med tanke på konsolidering, men vi er foreløpig de eneste av de nye aktørene som kommer hjem til folk, sier Skarsgård.

Schibsted er gjennom VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad eier av E24. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Coronaviruset
  3. Helse
  4. Gründere
  5. Dr. Dropin
  6. Kolonial.no
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Dr. Dropin med tredobling av omsetningen – men dobler også underskuddet

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Denne aksjen kan ta sats i morgen

  3. Jollyroom hentet 186 millioner kroner i ny emisjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Leverer 300.000 kransekaker – investerer millionbeløp på Børsen

  6. Betalt innhold

    Arbeidspsykolog om hjemmekontor: Dette må arbeidsgiver være bevist på