Coop og Meteorologisk institutt topper omdømmekåring

Mens Equinor, VG og Vy kommer dårligere ut enn i fjor, topper Coop, Tine og NRK analyseselskapet Ipsos' årlige omdømmemåling.

Kundeeide Coop gjør det bra på analyseselskapet Ipsos' omdømmemåling. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix

NTB
Publisert:,

Meteorologisk institutt gjør det for 14. år på rad best i omdømmekåringen blant norske organisasjoner og etater.

Coop topper omdømmekåringen blant landets 100 største bedrifter. 82 prosent av deltakerne i undersøkelsen har et godt eller meget godt totalinntrykk av dagligvarekjeden Coop, ifølge NRK.

På andreplass kommer Tine, etterfulgt av NRK, Vinmonopolet og Felleskjøpet, som for første gang er med i undersøkelsen.

Tidligere Det Norske Veritas, DNV DL, er selskapet som har hatt den største omdømmeforbedringen sammen med Schibsted og Egmont, mens VY, Equinor og VG er blant selskapene som har forverret omdømmet sitt det siste året.

VG falt fra 38. plass til 53. plass, men ansvarlig redaktør og administrerende direktør Gard Steiro er ikke bekymret.

– VG har aldri skåret spesielt høyt på målinger som denne, men jeg konstaterer at lesertallene våre har økt gjennom hele 2019. Våre egne målinger viser at omdømmet vårt nå er omtrent som da året startet, sier Steiro til NRK.

Ipsos' profilundersøkelse er basert på intervjuer av et representativt utvalg av befolkningen mellom april og august 2019.

Les også

Ferske dagligvaretall: Rema fortsetter å falle – Extra øker mest