Widerøe utvider jetflåten med innleid fly

Widerøe inntok i fjor «jetalderen» med tre nye brasilianske regionalfly. Nå har de leid inn ett til, men om flåten skal utvides permanent er fortsatt usikkert.

Widerøes fjerde Embraer E190-E2, med registrering LN-WEX, avbildet på vei inn for landing i Norge for første gang på Flesland i juni 2019

Foto: Jan Einar Fardal / Widerøe
Publisert:,

Widerøe ble i fjor lanseringskunden til brasilianske Embraers nye regionalflymodell E190-E2.

Innfasingen av den nye flytypen markerte også første gang Widerøe tok i bruk jetfly. Selskapet har så langt fått tre stykker og har en opsjon på å få levert opp til 12 fly til. Selskapet har ikke bestemte seg for om de skal bruke den opsjonen, men i mellomtiden leier de seg nå til ekspansjon.

Widerøe får nå nemlig inn et fjerde E190-E2-fly, men dette flyet skal de bare ha i tjeneste frem til november 2019. Flyselskapet kaller det et «midlertidig tilskudd til familien».

– Widerøe har hatt stor etterspørsel innen charter- og ACMI-markedet. Ved å inkludere LN-WEX til flåten vil Widerøe i høysesongen kunne utvide ytterligere, skriver flyselskapet med referanse til flyets registreringsnummer.

– For øyeblikket er dette en korttidsleie og ikke et permanent tillegg til Widerøes flåte. Beslutninger om en eventuell permanent utvidelse av flåten vil bli tatt på et senere tidspunkt avhengig av markedsutviklingen, skriver Widerøe.

To av Widerøes egne kapteiner dro til Embraers fabrikk i Brasil for å hente flyet og etter mellomlandinger i Nord-Brasil og Las Palmas ankom de Bergen Lufthavn Flesland lørdag kveld.

Nå skal flyet forberedes for bruk på Widerøes rutenett og til charteroperasjon.

Les også

Lufthansa med resultatvarsel: Flyaksjer faller over hele Europa

Leier av fabrikken

Informasjonssjef Catharina Solli forteller at det er Embraer-fabrikken som har gitt Widerøe muligheten til å disponere flyet i år, og at de leier flyet av Embraer.

De tre første E190-E2-flyene eies av Widerøe selv.

– Kan dette innleide flyet forbli i flåten hvis dere bestemmer dere for å utvide flåten og benytte opsjonene?

– Det er ikke slik at vi er ute og prøver dette flyet for eventuelt å kjøpe det senere. Hvis vi eventuelt skal utvide flåten så har vi uttalt at det trolig vil være aktuelt å gjøre med «lillebroren» til dette flyet, altså E175-E2, sier Solli.

– Har dere satt noe tidspunkt for når dere skal bestemme dere for om dere skal bruke opsjonene eller ikke?

– Vi har ikke satt noe tidspunkt, og dette er noe vi kontinuerlig jobber med blant annet basert på markedsutviklingen, sier Solli.

– Vi har for øvrig fått utvidet opsjonsperioden vi har med Embraer på flyene, legger hun til.

Informasjonssjefen i Widerøe påpeker samtidig at den mindre E175-modellen ennå ikke er sertifisert og typegodkjent, og at slike godkjenningsprosesser er tid- og arbeidskrevende.

Embraer hadde egentlig en plan om å få den mindre E75-varianten i trafikk i 2020, men dette er nå utsatt til 2021.

Les også

Bombardier i forhandlinger om å selge mer av flyvirksomheten

Krevende markedsforhold

Om Widerøe benytter seg av opsjonene for ytterligere 12 Embraer-fly gjenstår altså å se.

I tillegg til å bruke de tre flyene de har på egne ruter leies de ut på enkeltvise charter-ruter, samt til å drive ruter mellom Norge og Finland på vegne av Finnair.

Widerøe opplyser at de bruker Embraer-fly når de opererer Bergen-Helsinki på vegne av Finnair, men at de bruker et Q400-propellfly på den nye ruten mellom Trondheim og Helsinki.

Totalt flyr Widerøe til ni charterdestinasjoner denne sommeren, for aktører som Ving og Tyrkiareiser.

Widerøe er samtidig på jakt etter flere kunder til jetflyene sine.

Innfasingen av de nye regionaljetflyene til Embraer kommer samtidig som Widerøe og resten av flybransjen opplever krevende økonomiske tider.

Som E24 skrev i februar har høyere avgifter og høyere drivstoffpriser (som følger av økningen i oljeprisen) lagt et press på Widerøes resultater de siste par årene.

Selskapet klarte samtidig å øke inntektene i fjor, men altså med lavere marginer.

Les også

Driftsresultatet har falt 72 prosent på to år

Les også

Disse to jokerne kan redde SAS' overskudd

Les også

Passasjerfall og bedre marginer i mai

Her kan du lese mer om