Rekordår for kaffefamiliene

Både Joh.Johannson Kaffe og Kaffehuset Friele kan skilte med langt bedre marginer og rekordhøy omsetning i fjor.

KAFFEKONGER: Johan Johannson (innfelt til venstre) og Herman Friele (innfelt til høyre) er styreledere i hvert sine familieeide kaffeselskap.

Publisert:

- Råvareprisene har stabilisert seg, og vi selger mer kaffe. Det er de to viktigste grunnene til at vi gjorde et bra år, sier administrerende direktør Espen Arnstein Gjerde i Joh. Johannson Kaffe til E24.

Joh. Johannson Kaffe har dratt omsetningen opp til nye rekordnivåer hvert år de fem siste årene, og fjoråret ble intet unntak.

Ferske tall fra Brønnøysundregistret viser at selskapet økte inntektene med 14 millioner til 741,9 millioner kroner i 2012.

Tilbake satt kaffeprodusenten med et resultat før skatt på 79 millioner kroner. Det er selskapets største overskudd siden 2003, og en forbedring på 35 millioner kroner fra året før.

E24 Bedrift kan du sjekke nøkkeltallene til kaffeimportørene.

- Sort kaffe på vei tilbake

Eierne er matvaregiganten Norgesgruppen, med familien Johannson som største eiere.

Den medieskye Johan Johannson var selv administrerende direktør i familiens kaffeselskap frem til Gjerde tok over i 2010, og er i dag styreleder.

Fjorårets resultat bidro til at Johannson og resten av styret kunne sende 46,4 millioner i form av konsernbidrag videre til Norgesgruppen.

KAFFEEIER: Det finnes ikke mange bilder av millardæren Johan Johannson. Dette er tatt i 2003.

Helge Dehlin

Kaffemarkedet i 2011 skilte seg imidlertid kraftig sammenlignet fjoråret, ifølge Gjerde.

- Jeg skal ikke underslå at fremgangen vi opplever har med godt arbeid å gjøre, men så høye kaffepriser som det var i 2011 slo negativt ut i volum og omsetning, sier Gjerde.

LES OGSÅ: Blir ikke skremt av Starbucks planer for Norge

Billigere kaffekopp

Kaffeprisen bestemmes av råvarebørsen i New York, og er den mest handlede råvaren etter olje på verdensbasis.

I 2011 hadde eksportørlandene Brasil og Colombia lite kaffe på lager, og kaffen gikk for den dobbelte av dagens pris.

- Selv om kaffen har det vi kan kalle lav priselastistet, kunne vi ikke ta unomalt høye priser. Vi tok derfor ikke ut hele prisbildet i markedet, og marginene sank i 2011, utdyper Gjerde.

- Hvilke ny trender merker du på kaffemarkedet i år?

- Etter flere år hvor Cafe Latte og andre typer melkebaserte kaffe har vært på vei opp, merker vi nå at sort kaffe er på vei tilbake. Og kvalitetskaffen kommer som en kule. Vi selger vesentlig mer Evergood nå en tidligere, sier Gjerde.

LES OGSÅ: Kutter prisen på kaffe

Friele størst

Til tross for rekordår, må Johannson-familien se seg slått seg av kaffefamilien på den andre siden av fjellet i størrelse.

Kaffehuset Friele, med tidligere Bergens-ordfører Herman Friele i spissen, omsatte i fjor for over rekordhøye 942,4 millioner kroner - en økning på 148 millioner fra året før.

På bunnlinjen satt selskapet igjen med 77,6 millioner kroner, en bedring på cirka 50 prosent fra 2011.

Dermed kunne eierne, bestående av Friele-familien og det internasjonale kaffeselskapet D.E Master Blenders, ta ut 30 millioner kroner i utbytte.

KAFFEEIER: Herman Friele deler eierskapet i Kaffehuset Friele sammen med bror Berent og datter Birgitte Friele. Verdens tredje største kaffeselskap DE Master Blenders eier 44,9 prosent.

Magnar Kirknes

- Vi overtok House of Coffee som omsatte for 140 millioner i fjor, og mye av økningen kommer derfra. Men vi fikk også en volumvekst på 7 prosent, og denne veksten kompenserte for at vi satte ned prisene på produktene våre, sier administrerende direktør Olav Munch.

- Hvilke ambisjoner har dere fremover?

- Å være ledende i Norge på innovasjon er det vi legger størst vekt på nå, og det blir også den viktigste oppgaven vår i årene fremover.

Munch viser til at de var først ute med enkopps kaffeputer for tre år siden.

- I februar lanserte vi kapsler til espressomaskin som første tilbyder i dagligvarebutikker. Vi har også vært tidlig ute med å tilby hele bønner. At folk vil male kaffen selv, er en trend vi ser i hele Europa, fortsetter Munch.

LES OGSÅ:Mindre kaffedrikking i gjeldstyngede Sør-Europa

Lavere inntekter - bedre resultat

De to andre konkurrentene i det norske markedet - Kjeldsberg Kaffebrenneri og Coop Norge Kaffe hadde begge en tilbakegang i omsetningen i fjor.

For førstnevnte, der Reitan-familien er største eier, falt inntektene 7,5 prosent til 115 millioner kroner. Selskapet bedret dog resultat fra et underskudd på 1,5 millioner til et overskudd på 5,1 millioner.

For matvaregiganten Coops eget kaffeselskap falt omsetningen 6,7 millioner til 248,3 millioner kroner. I likhet med de andre konkurrentene, bedret selskapet resultatet sitt kraftig - 14,3 millioner - til 41,8 millioner kroner.

LES OGSÅ: