781 konkurser i handelsnæringen i år

Shenaaz Hammeren er en av 781 som har gitt opp butikkdrømmen i år.

MÅTTE GI OPP: Sheenaz Elin Hammeren startet klesbutikken Mitt Hjerte i 2010, men måtte i sommer gi opp på grunn av salgsvikt.
  • Jo Andre Aakvik
  • Kristin Norli
Publisert: Publisert:

- Vi solgte rett og slett for lite. Det er veldig trist, sier den tidligere butikkeieren Shenaaz Elin Hammeren til E24.

I sommer - etter tre års drift - måtte Hammeren avvikle klesbutikken Mitt Hjerte på Dombås. I 2012 ble regnskapet gjort opp med et underskudd på en halv million kroner, etter en omsetning på bare én million kroner.

Dermed føyde Hammeren seg inn i rekken av 781 andre butikker og handelsbedrifter som så langt i år har gått konkurs.

Det er en økning på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

- Konkursraten er nå på et historisk høyt nivå. Og vi frykter at den trenden fortsetter, sier direktør Harald Andersen i Virke til E24.

Lekker til utlandet

Mandag presenterte Statistisk Sentralbyrå nye tall som viser at omsetningen for handelsnæringen i Norge nå står på stedet hvil. I august økte handelsbedriftenes omsetning bare med 0,2 prosent.

Les også: Svak vekst i kjøpelysten

Det skjer selv om lønningene har vokst, boligprisene stiger, arbeidsledigheten er lav og formuene øker på børsen. Nordmenn sparer mer, og de handler mer i utlandet, påpeker sjeføkonom Frank Jullum i Danske Bank.

- En økende andel av handelen går til utlandet. Det skjer gjennom grensehandel, internetthandel og shopping på utenlandsreiser, sier Jullum.

Selv på Dombås, en bygd milevis unna store handelssentre og utlandet, merket Mitt Hjerte handelslekkasjer.

- Folk planlegger store handlerdager med hele familien og kjører gjerne tre-fire timer i bil for å handle billig. De kjører til kjøpesentre på Lillehammer eller til Trondheim. Folk burde støttet sine lokale butikker, sier Hammeren.

Den tidligere butikkeieren merket også konkurransen fra utenlandshandel og internett.

- Ja, netthandel stjeler omsetning fra butikkene. Jeg må innrømme at jeg også handler på nettet selv. Det er jo fremtiden. Men samtidig må vi forsøke å ta vare på de lokale butikkene. De som drømmer om å tilføre bygda si aktivitet og vareutvalg, sier Hammeren.

Gründeren sier det var vanskelig å holde rotasjonen oppe i butikken. Det tok for lang tid å få omsetning på varene, noe som gjorde at butikken ikke kunne tilby det vareutvalget hun hadde håpet på. Det var ikke rom for nyheter.

- Spesielt merket vi det på herreklær, sier Hammeren.

Marginpress

Andersen i Virke peker på at flere trender nå faller sammen i tid, og skaper ekstra store problemer for handelsbransjen.

Internetthandel er en åpenbar utfordring for mange bedrifter. Samtidig er gamle bransjeskiller i ferd med å viskes ut, sportsbransjen spiser for eksempel av sko- og klesbransjen.

- Det skaper stort press på marginene. Konkurransen er beinhard, sier Andersen.

Når så nordmenn plutselig «holder tettere på lommeboka», gir det problemer for mange.

- Da skjerpes konkurransen enda mer, og for enkelte blir problemene da uoverkommelige, sier Andersen.

Les også:

  • - Kan ikke utelukke norsk resesjon neste år
  • Norsk næringsliv sakker av
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Knalltall for Sandnes sentrum i pandemiåret – banket Oslo og Bergen

  2. Norske butikker ut mot nye tollregler: – Torpederer næringen

  3. – En ulykke for norsk handel

  4. Bråstopp i handelsveksten -frykter butikkdød

  5. Fersk studie: Dagligvarekjedene tjener på å ha utfordrer vegg i vegg