SAS brukte ikke-bygget hotell fra konkursslått eiendomsselskap i reklame-mail

I april sendte SAS ut et nyhetsbrev til sine kunder der de blant annet promoterte det konkursslåtte selskapet Miris’ luksushotell Svart. – Her har det gått for fort i svingene, sier SAS.

Har du vært her, spør SAS i nyhetsbrevet sitt. Det er det lite trolig at mottagerne har gjort, da hotellet ikke er bygget og ikke har byggetillatelse.
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert: Publisert:

E24 har flere ganger omtalt eiendomsselskapet Miris, som skulle bygge et spektakulært Snøhetta-tegnet hotell ved foten av Svartisen. «Svart Hotell» ble aldri bygget. Selskapet har også hatt flere andre prosjekter der de har forespeilet investorene milliongevinst. I alle prosjektene har selskapet hentet millioner fra investorer.

I september i fjor ble Miris-konsernet slått konkurs, og i mars startet bostyreren gransking av selskapet.

En måned etter bostyreren startet gransking, sendte SAS ut en reklame-mail til sine kunder med tittelen «Oppdag perler på nært hold».

Nyhetsbrevet leder videre til denne artikkelen, der det står at Svart Hotell har «beregnet åpning er i 2021».

En av de øverste artiklene har et bilde av det ikke-bygde Svart Hotell, med tittelen «Har du vært her?»

– Lengter du etter storslått natur, kul arkitektur og mat i verdensklasse? Da trenger du ikke reise langt. Hos Scandinavian Traveler foreslår vi reisemål i Norge som er perfekte for hjemmeferien, skriver SAS i promoteringen.

Men det har ikke blitt tatt et eneste spadetak ved foten av Svartisen, og hotellet finnes ikke.

– Fort i svingene

– Artikkelen stammer fra før pandemien, og dårlig internkommunikasjon gjorde at den nå ble republisert og kjørt ut i nyhetsbrevet. Det burde vært ryddet opp i, men det er et eksternt firma som har skrevet disse artiklene for oss, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff til E24.

Han forklarer at artikkelen stammer fra et trykt magasin de hadde før pandemien, som nå er gjort om til et magasin på nett.

Burde vært ryddet opp i, sier pressesjef John Eckhoff om at selskapet sendte ut et nyhetsbrev som promoterte det konkursslåtte eiendomsselskapet Miris’ prosjekt Svart Hotell.

– Målet er å ha et redaksjonelt produkt med inspirerende artikler. Dette er en ren redaksjonell artikkel, og det har ikke vært noen økonomiske transaksjoner mellom oss og selskapet, sier Eckhoff

– Jeg tenker at her har det gått for fort i svingene, og dette burde vi oppdaget i en internkontroll.

Han opplyser om at den aktuelle artikkelen nå er avpublisert.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Miris Eiendom
  2. sas

Flere artikler

  1. Bostyrer starter gransking av konkursslåtte Miris: – Reiser mange spørsmål

  2. SAS vil si opp 300 kabinansatte i Danmark

  3. YS med kraftsalve mot dansk LO: – Bidrar til fagforeningsknusing i Norden

  4. Betalt innhold

    – De tror at de offentlige eierne plukker opp regningen

  5. Flypassasjerer etter nye krisetall: – Tør ikke reise med SAS nå