BILLØPET: Grafen viser kursutviklingen for europeiske bilaksjer.

Renault eller aldri - for Peugeot og Fiat?

Det pågår et knallhardt race mellom de europeiske bilprodusentene. Det er ikke sikkert alle kommer i mål.

  • Kjetil Melkevik
    Journalist
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

På samme måte som Tyskland som nasjon har klart seg bra i kjølvannet av finanskrisen har mange av deres billeverandører også levert en positiv utvikling. Bilindustrien er naturligvis en forklaring på det første.

Mens Volkswagen har nær doblet aksjekursen de siste tre årene har de franske og italienske produsentene hatt en relativ svak utvikling.

Svakest utvikling har franske Peugeot som nylig har fått på plass garantier fra den franske stat.

Denne uken har Fiat gjort et forsøk på å gå sammen med Peugeot og Opel (GM) i et forsøk på å ta opp konkurransen med de tyske aktørene og spesielt Volkswagen.

Volkswagen har i dag cirka 25 prosent markedsandel i det europeiske markedet. Dersom Fiat skulle lykkes med dette initiativet ville de tre aktørene ha vært cirka like store som Volkswagen målt med markedsandeler i Europa.

Det er som kjent krevende tider for bilprodusenter. I Spania er eksempelvis bilsalget halvert etter finanskrisen, mens det greske bilsalget har falt smått utrolige 75 prosent. I september ble det solgt skarve 3.500 nye biler i Hellas, mens vi i Norge, med halvparten så mange innbyggere, kjøpte 11.000 biler.

Fabbrica Italiana Automobili Torino, bedre kjent som Fiat, kjemper for sin eksistens og er aktiv i markedet for å søke allianser eller samarbeidsformer for å redde den italienske aktøren fra konkurs.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Europeisk bilindustri i krise:Klarer ikke å bli enige

  2. BMW større ennPeugeot og Fiat i Europa

  3. Bilsalget i Hellas halvert fra i fjor

  4. VW satser 368 mrd.på ny produksjon

  5. Peugeot og Fiat Chrysler signerer bindende avtale