Eksperter spår Rema-comeback i år

Reitan-kjedens strategier var gode ideer som slo feil,  mener ekspertene, som tror på en snuoperasjon i år.

OPPOVER: Rema 1000 har bare én vei å gå nå, mener ekspertene. Her er Ole Robert Reitan under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017 onsdag.

OPPOVER: Rema 1000 har bare én vei å gå nå, mener ekspertene. Her er Ole Robert Reitan under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017 onsdag.

Foto: Thor Nielsen NTB scanpix
Publisert:,

– Mitt hovedinntrykk er at Rema er på rett vei nå, sier dagligvareekspert Geir Myklebust i konsulentselskapet Balanza.

Han uttaler seg til E24 i etterkant av at Reitangruppen onsdag la frem sitt årsresultat for 2017.

Butikkjeden Rema 1000 måtte se et omsetningsfall på 1,4 milliarder kroner, og driftsresultatet falt med en halv milliard.

Likevel er en omvendingen i ferd med å bli synlig i butikkene, mener Myklebust.

– Litt anekdotisk: Da det var på det verste i fjor merket jeg det på trafikken i butikkene, da jeg var litt tilfeldig rundt omkring. Men nå er mitt inntrykk at det har tatt seg opp igjen og normalisert seg. Det er klart at tallene fra i fjor er ikke god musikk for Rema, og det skyldes helt klart de feilgrepene de gjorde, sier han.

Samlet sett falt Reitangruppens resultat før skatt med nesten 4 milliarder, fra 7,301 til 3,399 milliarder kroner. Hovedgrunnen til fallet er salget av svenske Axfood i 2016, der utbytte og aksjegevinst utgjorde 3,4 milliarder kroner for.

– Trenger Rema

Remas resultat gjenspeiler et bråkete 2017, hvor medieoppslagene sto i kø om Reitan-familiens flaggskip.

Les også

Milliardfall i omsetningen for Rema 1000

«Bestevenn»-strategien, hvor selskapet valgte å fjerne visse leverandører fra hyllene for å kunne tilby bedre pris for andre varer, slo totalt feil, og kjeden måtte gjøre helomvending etter press fra kundene. «Brustadbuene» med sperrebånd var heller ikke bare populære.

Annonsørinnhold

Myklebusts subjektive inntrykk er at Rema 1000 er tilbake igjen.

– Og det skal vi vel alle være glade for, for vi trenger dem og skulle gjerne hatt enda flere konkurrenter på dagligvareområdet, sier han.

– De har tatt noen grep og har noen muligheter nå. Det å ta hverdagskunden, det er Rema gode til. Og de gjør det på en litt mer spennende måte enn for eksempel Kiwi og Coop.

Han tror «bestevenn»-strategien kunne lykkes, men at det var lanseringene som slo feil.

– Det var vel først og fremst det at de offentliggjorde det og på en klønete måte presenterte det for pressen og publikum. Alle gjør jo det der på sin måte, så det var ikke noen overraskelse at Rema gjorde det, problemet var at de gikk ut med det. Så er det et spørsmål om det var nødvendig å kutte ut leverandørene helt slik de sa de skulle. Det har de jo gått tilbake på nå.

Les også

Rema taper kampen om kundene

Splittet om Æ-appen

Myklebust legger til at han tror Remas kundegruppe er splittet når det gjelder Æ-appen, som gir 10 prosent på rabatt frukt, grønt og varene man handler ofte.

– For dem som er i min aldersgruppe, som har levd noen år, var det veldig deilig å handle et sted hvor du ikke behøvde å tenke på kort og apper og styr, du fikk helt enkelt den prisen som sto på varen. Rema hadde jo kampanjer på at de gjorde alt enkelt, og plutselig gjorde de det komplisert.

For de yngre målgruppene var det kanskje mer spennende, medgir Myklebust.

– Men det er også litt ullent hva du får i den appen. Da blir det veldig lett for konkurrentene, som har mer muskler og forhandlingskraft, å kunne tilby 15 prosent rabatt der Rema tilbød 10, og da var det lett å se at de ikke lenger var billigst. Jeg tror det med å gjøre det enkelt for folk er det de vil lykkes med.

– Nedgangen må stoppe

Han får støtte av dagligvareekspert Erik Fagerlid minner om at Rema 1000 har vokst enormt over mange år.

– De er en organisasjon og har en kultur som er vant til å vinne og vant til å få det til. Da er det smertefullt å ikke få det til. I så henseende er ett prosentpoengs fall i markedsandel på et år, veldig negativt.

Les også

Coop øker kundeutbyttet etter «rekordår»

Rema-sjef Ole Robert Reitan sa til VG i Davos i januar at vinden hadde snudd, og viste til en økning på fem prosent i omsetning siden nyttår. Nedgangen har stoppet, slo Reitan fast. Det mener Fagerlid er tvingende nødvendig.

– Da tenker jeg at det den også gjøre. Jeg har sagt at jeg tror den kommer til å gjøre det nå, fordi jeg synes de gjør mye riktig i butikk, med middagssatsingen og «private label»-produksjon – det virker å være bra og det går inn på middagen til folk.

Det er middagsplanene som er driveren på handleatferden vår, forklarer han.

– Og som forbruker må jo du og jeg heie på dem, for det er ikke langt unna at de to andre har 75 prosent markedsandel. Da begynner det å bli ganske konsentrert.

Fagerlid viser til at nykommere som Kolonial taper penger, mens marked.no og Brødboksen ble lagt ned.

– Vi ser hvor vanskelig det er for nyetableringer, og jeg tror ikke skal vente så mange av dem fremover, så vi får heie på dem som er der, sier Fagerlid.

Les også

Rema taper kampen om kundene

Les også

Milliardfall i omsetningen for Rema 1000

Les også

Coca-Cola permitterer og legger storinvestering på is etter avgiftshopp

Annonsørinnhold