TRUSSEL? Er Eiendomsmeglerguiden.no en trussel mot meglernes kompetanse og jobb, spør Geir Morten Nilsen i sin kommentar.

Krister Sørbø
Kommentar

Kommentar: Derfor trenger vi en eiendomsmeglerguide

Den digitale revolusjonen hjelper forbrukerne å ta bedre beslutninger ved valg av megler.

Publisert:

Jeg vil takke Carsten Henrik Pihl, forbrukerrådgiver i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), for et interessant og konstruktivt innlegg om Eiendomsmeglerguiden.no i E24. Vi tar med oss hans vurderinger når vi nå sammen med bransjen jobber for å gjøre tjenesten enda bedre. Phils tilnærming er i tråd med vurderingen fra Eiendom Norge som mener «tjenester som Eiendomsmeglerguiden er kommet for å bli». Vi skal levere på meglerens krav om at «tjenestene gir et riktig bilde av virkeligheten».

Det har de siste ukene vært en interessant debatt om Eiendomsmeglerguiden.no i mediene. Vi er kun ett av mange eksempler på at digital teknologi endrer hvordan vi kommuniserer, finner informasjon og dekker viktige behov i dagliglivet, som å selge eller å kjøpe et sted å bo. Hvordan velge eiendomsmegler i skogen av tilbud det ikke er lett å se forskjellen på?

Eiendomsmeglerguiden.no følger den samme digitale trenden som Facebook, Uber og Airbnb. Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg har fundamentalt endret hvordan vi i dag kommuniserer, og har åpnet digitale kanaler for kjøp og salg. Harvard Business School professor Clayton Christensen kaller dette «disruptiv innovasjon» som endrer eksisterende markeder. Da Zuckerberg etablerte Facebook, tok han utgangspunkt i vårt grunnleggende menneskelige behov til å kommunisere; dele, like, kommentere og tilhøre et fellesskap. Han så et udekket digitalt behov, og Facebooks suksess utraderte raskt sammenlignbare norske nettsamfunn som «Blink» og «Nettby». I dag er Facebook en naturlig del av dagliglivet til 3,2 millioner nordmenn.

Les også

Meglerforbundet slakter ny portal: – Hører om meglere som gir rabatt i bytte mot positiv omtale

Det vokser stadig frem nye tjenester som lar deg vurdere alt fra håndverkere til tannleger. Om tannlegen er hardhendt, slepphendt, behagelig eller ubehagelig, er interessant informasjon før du setter deg forsvarsløs i tannlegestolen. Som Facebook så vi også et udekket behov: «Det må bli slutt på at boligselgere gjør blindebukkvalg av eiendomsmegler», som en bekjent frustrert sa til meg. Eiendomsmeglerguiden.no er etablert som et svar på usikkerheten mange forbrukere opplever når de skal selge boligen sin: Hvordan skal jeg finne den megleren som passer best for meg? Eiendomsmeglerguiden.no ønsker å bruke denne nye digitale revolusjonen til å skape et friere marked med økt forbrukermakt, og mer å strekke seg etter for meglerne. Det vil gagne både forbrukeren og meglerbransjen.

Men er Eiendomsmeglerguiden.no en trussel mot meglernes kompetanse og jobb? Tvert imot. Eiendomsmeglerguiden.no skiller seg tydelig fra tjenester som Uber og Airbnb som fundamentalt utfordrer henholdsvis taxinæringen og hotell- og overnattingsnæringen. Vi er trolig bare i startgropen av omfattende endringer av tradisjonelle markeder som vil utradere eksisterende yrkesgrupper.

Eiendomsmeglerguiden.no står ikke i den startgropen. Vi tar utgangspunkt i dagens marked der eiendomsmeglerne har en sentral rolle. Der Google Norge-sjef Jan Grønbech nevner eiendomsmegler som et yrke som vil forsvinne, skyver Eiendomsmeglerguiden.no eiendomsmeglere enda sterkere frem i lyset. Vi styrker, ikke svekker betydningen av eiendomsmeglernes jobb for boligselgeren. Derfor er Eiendomsmeglerguiden.no en ny plattform som styrker meglerens posisjon som kyndig tilrettelegger av kjøp og salg. Alternativet kunne være at en større andel av salg og kjøp ble avtalt direkte mellom selger og kjøper eller – og mer dramatisk – at tjenester som Uber gjør det samme med eiendomsmeglerne som med taxisjåførene. Selv om offentlig rangering av meglere kan være uvant for enkelte, har jeg god tro på at vi skal finne veien sammen. Det er i alles interesse.

Les også

Slik kan Eiendomsmeglerguiden bli bedre

Les også

– Hører om meglere som gir rabatt i bytte mot positiv omtale

Les også

– Det er duket for «prisboom» i januar og februar