Norwegian med sterkt kvartalsresultat

Overskuddet mer enn doblet på høy fyllingsgrad og god inntjening fra nye langruter.

KAN SMILE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Audun Braastad
  • Karl Wig
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Norwegian har all grunn til å fly høyt med sitt nye kvartalsresultat:

Det norske lavprisselskapet melder om et resultat før skatt på 1.098 millioner kroner i tredje kvartal – takket være blant annet høy fyllingsgrad og lønnsomme nye langruter.

Det er en resultatforbedring på hele 117 prosent: For tredje kvartal i fjor satt Norwegian igjen med 505 millioner kroner før skatt.

Forventningene blant prognosemakerne var imidlertid skyhøye denne gangen. Det var ventet et resultat før skatt på 1.274 millioner kroner, ifølge SME Direkt for TDN Finans.

Nye Dreamlinere

På kvartalspresentasjonen til Norwegian torsdag, fortalte Bjørn Kjos at selskapet har bestilt 19 Boeing 787–9 (Dreamliner) langdistansefly til.
– Vi måtte bare gjøre dette, sier Kjos.

Flyene skal leveres fra 2017, og selskapet har en opsjon på ytterligere 10 fly. Med dette mangedobler Norwegian Dreamliner-flåten sin.
– Ifølge Boeing er dette den største Dreamliner-ordren fra et europeisk selskap, sier Kjos.
Med denne ordren til Norwegian ha 38 Dreamlinere i 2020, med mulighet for 48.
– Da er vi oppe i en flåte vi er fornøyd med, sier Kjos og legger til:
– Vi trenger høyere frekvenser på nettet, og det er deler av verden vi ikke har tatt for oss en gang.

Les også

Norwegians billigflyvninger blir likevel ikke så billige: – For oss er friheten viktig

Kjos vil satse mer på langdistanse

Omsetningen endte på 7.276 millioner kroner. Det er en økning på 15 prosent fra i fjor, og akkurat litt under forventningene om 7.289 millioner i inntekter.

Ifølge Norwegian har de nye lange og internasjonale rutene vist seg lønnsomme.

– Resultatet for tredje kvartal viser at Norwegians langdistanse- og internasjonale ruter er i ferd med å bli betydelig mer viktig, sier Norwegian-konsernsjef Bjørn Kjos i resultatrapporten.

– Det er her ser vi mest vekstpotensial fremover, som vil gjøre det mulig å konkurrere i et globalt marked med sterk konkurranse.

Kjos sier de generelt opplever vekst i de europeiske landene. For Skandinavia karakteriserer han markedet som «stabilt», og påpeker at Europa fremover vil spille en viktigere rolle for Norwegians langdistanseflyginger.

Les også

Fly fra USA til Europa for kun 570 kroner

Får fylt opp flyene

Totalt 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian it tredje kvartal – en økning på ni prosent fra i fjor. Den største passasjerveksten kommer fra London Gatwick, hvor flere av Norwegians langdistanseruter opererer fra.

Og på hvert fly sitter det nå jevnt over flere betalende kunder, som bidrar til Norwegians økende lønnsomhet.

Fyllingsgraden har nå steget til 91 prosent, en økning på seks prosent fra tredje kvartal i fjor.

Norwegian har mottatt fem nye fly i tredje kvartal, og 10 så langt i år. Det gjenstår en flyleveranse i fjerde kvartal. Neste år mottar selskapet hele 25 fly, mot årets 11. Fire av neste års fly vil være langdistansefly av typen Boeing 787–9.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. – De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen

  2. Dobbel dose fra Kjos

  3. September bød på sterk passasjervekst for Norwegian

  4. Oljeprisen spiste opp Norwegians kostnadskutt

  5. Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap