Norwegian gjenåpner flere av basene i Norge

Fra første oktober er basene i Stavanger, Bergen og Trondheim åpnet igjen.

STENGT: I påvente av bedre tider la Norwegian midlertidig ned flere baser i Norge. Stavanger lufthavn på Sola var en av dem. Her har en rekke Norwegian-fly stått parkert i over et år.
  • Maiken Svendsen
  • David Bach
Publisert:

Flyselskapet har det siste året hatt lavere aktivitet som følge av reiserestriksjoner og pandemien.

Nå er Norge gjenåpnet, flyselskapet har varslet om økte bestillinger av reiser, og tre baser gjenåpnes.

– Dette er veldig gledelig, og det viser at det er en økning i trafikken og et behov, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari til E24.

Det var TV 2 som først omtalte saken torsdag morgen.

Nesten alle flyene til Norwegian ble satt på bakken da pandemien slo inn over Norge i fjor, og allerede da satt de i gang med sin første redningspakke og restrukturering.

Ansatte tilbake til hjemmebaser

– All aktivitet opphørte i mars 2020, og så har det vært litt åpent og litt stengt, og den siste beslutningen om å stenge disse basene kom 10. november i fjor, sier Skari.

– Nå, i takt med at samfunnet gjenåpnes og at vi ser økende trafikk, er det hensiktsmessig å åpne igjen, sier hun.

Gjenåpningen av basene betyr at de ansatte nå kan flytte tilbake til sine hjemmebaser, forteller Skari.

For Flesland i Bergen betyr det 44 piloter og 90 kabinansatte, men Værnes i Trondheim får tilbake 28 piloter og cirka 40 kabinansatte. På Sola i Stavanger returnerer 28 piloter, 33 kabinansatte og 10 på teknisk avdeling.

Økning

Da statsminister Erna Solberg forrige fredag kunngjorde gjenåpningen av samfunnet, merket Norwegian umiddelbart en ekstra pågang i bestillinger.

– Nyheten er fersk, men vi har allerede sett en stigning på 50 prosent i de få timene som har gått, sammenliknet med forrige fredag, sa Norwegians kommunikasjonssjef Andreas Hjørnholm til E24 fredag ettermiddag.

Torsdag bekrefter Skari at trenden bare har fortsatt.

– Det var økende den kvelden og gjennom helgen. Og det vi ser i bestillingsmønsteret er at passasjerene bestiller med litt større tidshorisont nå, de booker også inn mot neste sommer, i motsetning til å være avventende, som vi har sett tidligere.

La bort langdistanse

Høsten 2020 søkte Norwegian konkursbeskyttelse i både Irland og Norge. I mai i år presenterte daværende konsernsjef Jacob Schram «nye» Norwegian, da selskapet forlot konkursbeskyttelsen med mindre gjeld og færre fly.

Driften av flyselskapet gikk i minus i årets første halvår, men på grunn av rekonstrueringen av selskapet viste bunnlinjen milliardoverskudd.

De la bort satsingen på langdistanse i rekonstrueringen, og valgte heller Norge og Norden. Tidligere i september kom meldingen om at de vurderer å etablere enda flere innenriksruter i Danmark.

I august meldte selskapet om kraftig passasjervekst, og de utvidet også rutetilbudet etter økt pågang.

I forbindelse med kvartalsrapporten i august, turte ikke selskapet spå hvordan resten av året ville bli. Da sa også konsernsjef Geir Karlsen at det var 2022 som var hovedprosjektet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Coronaviruset
  4. Gjenåpningen
  5. Flyselskaper

Flere artikler

  1. SAS: – Største salgsboomen siden pandemien

  2. Norwegian vil øke med inntil 20 fly i 2022

  3. Reagerer på Norwegian-innstramming: – Nei, nei, nei

  4. Norwegian fjerner alle begrensninger på bruk av cashpoints

  5. Norwegians passasjervekst tiltar inn i høstsesongen: – Pågangen har vært stor