Bergen Engines-dramaet

Her holder milliardæren som kjøper Bergen Engines sin første pressekonferanse

– Vi kjøper ikke Bergen Engines for å strippe bedriften for verdier og selge den videre om tre-fire år, sier den nye eieren Anthony Langley (66).

Her kommer den nye Bergen Engines-eieren til pressekonferansen på Hordvikneset.
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
  • Arne Edvardsen (Bergens Tidende)
Publisert:

Onsdag formiddag holdt Langley pressekonferanse på Bergen Engines på Hordvikneset for første gang. Han tar over motorfabrikken ved nyttår.

– Vi kom til Bergen mandag morgen. Jeg har møtt mange personer, hilst på mange og fått sett på hele fabrikken, sier Langley, som stilte med stripete dress og håret festet i nakken.

Han skjønner at det har vært en del usikkerhet knyttet til overtakelse av arbeidsplassen, og ser frem til å skape mer stabile forhold ved bedriften.

Han garanterer imidlertid ikke for arbeidsplassene til de 688 ansatte i Bergen Engines.

– Jeg kan ikke si at det ikke kommer til å bli noen som vil miste jobben, for det vil det bli, men jeg vet ikke hvor mange, sier Langley.

Direktør Jon Erik Røv ved Bergen Engines (t.v.), Anthony Langley og Langley-direktør Mike Neale med den nye logoen i bakgrunnen.

Halve omsetningen fra Bergen

Anthony Langley står bak Langley Holdings, som han eier 100 prosent. Hele virksomheten vil omsette for 1,2-1,3 milliarder euro etter kjøpet, sier han.

Bergen Engines vil gå inn i en avdeling kalt Power Solutions, sammen med den italienske elmotorprodusenten Morelli og den tyske strømforsyningsprodusenten Piller.

– Power Solutions-avdelingen vil stå for halvparten av Langleys omsetning, og Bergen Engines vil stå for halvparten av det igjen. Så det vil være en ganske stor del av vår gruppe, sier engelskmannen.

Blant nyhetene som ble presentert under seansen, er at det skal tas i bruk ny logo fra 1. januar 2022.

– Bergen Engines har et sterkt rykte for kvalitetsprodukter. Vi kommer til å fokusere på produkter på land og til havs. På land vil vi hybrid fornybart bli sentralt, sier Langley, som kom til Bergen med privat jetfly.

Vil utvikle forbrenningsmotoren

Langley vil gradvis vri virksomheten i retning strømproduksjon til uavhengige nett på land. Slike nett bruker gjerne vind- og solkraft, og trenger en backup, sier Langley.

– Når det ikke er er vind eller sol må det starte en motor. Det vil være vår rolle i Power systems. Vi skal levere stabil kraft, sier Langley, som understreker at det vil være en gradvis overgang.

Bergen Engines har en lang historie med produksjon av motorer til skip, og Langley forsikrer at fabrikken skal fortsette med dette også fremover.

I tillegg til å levere vanlige dieselmotorer til bruk i skip, vil de utvikle motorene til å kunne gå på ammoniakk, hydrogen og andre drivstoff i tillegg.

– Jeg tror disse motorene vil være her i mange år til. De kalles jo dieselmotorer, men vi burde kanskje kalle de forbrenningsmotorer, for de kan gå på alt som kan antenne. Det er, og jeg tror det vil fortsette å være, den mest effektive måten å konvertere energi til arbeid, sier Langley.

– Fornybarfesten har ikke startet

Langley ser for seg at de vil fortsette å produsere motorer med fossilt brensel i lang tid fremover. Det er verdens appetitt for olje som må endres, sier han.

– Når myndighetene bestemmer seg vil vi reagere, sier Langley.

Han er ikke redd for å bli akterutseilt i konkurransen om å lage motorer som går på helt fornybare drivstoff.

– Fossile drivstoff kommer til å være med oss ut min livstid i hvert fall, og lenger enn det. Vi er ikke sent ute til fornybarfesten, den festen har ikke startet ennå, sier 66-åringen.

Eier og milliardær Anthony Langley (66) kan ikke garantere for alle jobbene ved Bergen Engines. – Noen vil miste jobben, sier han.

– Skal seile langs norskekysten

At Bergen Engines kunne blitt solgt til russiske eiere vil han ikke kommentere. Prisen for fabrikken ble på 110 millioner euro. Til sammenlikning var budet fra russisk-eide TMH i første runde på 150 millioner euro, før kjøpet det ble stanset av regjeringen. Langley mener imidlertid ikke de har fått fabrikken til tilbudspris.

– Det var ikke billig. Men vi ga et bud, og det aksepterte de, sier Langley. Etter det han kjenner til skal det ha vært flere interessenter også i andre salgsrunde.

Salget av fabrikken var en del av Rolls-Royce sitt mål om å få inn to milliarder pund fra salg av virksomheter for å bøte på dårlige resultater under koronapandemien.

– Dette salget var nok ikke en stor del av målet til Rolls-Royce. Men det er klart, alt hjelper, sier Langley.

Bergen Engines scorer på åtte av åtte kriterier Langley har satt for kjøp. Bedriften scorer også på at det er et fint sted, sier han.

– Jeg kommer til å besøke bedriften med jevne mellomrom. Jeg vil også seile langs kysten av Norge. Planen er å seile rundt Norge neste sommer, sier Langley, som på fritiden er seiler på høyt nivå.

Vil øke til 200 motorer i året

Bergen Engines har gått med underskudd siden 2013. I 2019 ble underskuddet på rundt en milliard kroner.

Måten Langley vil øke lønnsomheten i motorfabrikken vil være en kombinasjon av tre faktorer: øke salget, øke prisene og kutte kostnader. Særlig førstnevnte trekker den nye eieren frem.

– Det er en mulighet i markedet nå, etter at en stor konkurrent annonserte at de skal legge ned. Det vil åpne muligheter. Vi har en kapasitet på 200 motorer i året her, og jeg tror vi kan nå det målet tidligere enn jeg trodde før, sier Langley.

Det klinger godt i ørene til hovedtillitsvalgt Idar Bruvik.

– Jeg synes Langley har store ambisjoner når han vil mer enn doble antall motorer som skal produseres på Hordvikneset. Neste år har vi bestillinger på 80 motorer, mens han vil produsere 200. Det er positivt og vil kreve en del arbeidskapasitet, sier Bruvik.

Permitteringer

I begynnelsen av oktober opplyste kommunikasjonssjef Merethe Fjeldstad i Bergen Engines at arbeidet ved fabrikken vil bli redusert med rundt 30 prosent i en periode. Dermed vil rundt 60 personer bli permittert, ifølge hovedtillitsvalgt Idar Bruvik.

Årsaken er at ordreinngangen har vært sterkt preget både av pandemien og usikkerheten rundt salget av virksomheten.

Forstår at steiner må snus

Hovedtillitsvalgt Idar Bruvik ved Bergen Engines sier han har forståelse for at ny eier ikke kan garantere for alle arbeidsplassene.

– Vi er en stor bedrift. At Langley vil snu alle steiner for å få til god drift er ikke annet enn hva vi må forvente. Han vil se på den totale organisasjonen. Men, jeg forutsetter at ting vil skje på riktig måte og at fagforeningene blir tatt med på råd, sier Bruvik.

Han er glad for at det nå er slutt på turbulensen rundt Bergen Engines, og at man kan se fremover.

– Vi er mange som har fått snakket med den nye eieren, og vi sitter igjen med et positivt og godt inntrykk. Dette er en mann som vet hva han vil og som helt sikkert får det til, sier tillitsmannen.

Les på E24+

Det omstridte salget bidro til mindre arbeid for Bergen Engines. Nå må de permittere.

Les på E24+

Regjeringen vil endre sikkerhetsloven: – Liten tvil om at Bergen Engines-saken har vært driveren

Les også

Et milliardsalg, rike russiske oligarker og Norges sikkerhet på spill. Hør hele historien om Bergen Engines-salget.

Les på E24+

Selfmade milliardær om Bergen Engines: – Vi er en langsiktig eier som vil satse grønt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bergen Engines-dramaet
  2. Bergen Engines
  3. Rolls-Royce
  4. Pressekonferanse

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Det omstridte salget ga mindre arbeid for Bergen Engines. Nå må de permittere.

  2. Betalt innhold

    Plutselig ble virkeligheten som en spionroman. Nå snakker Bergen Engines-sjefen ut.

  3. Betalt innhold

    Regjeringen vil endre sikkerhetsloven: – Liten tvil om at Bergen Engines-saken har vært driveren

  4. Betalt innhold

    Nicolai H. Grieg vil bli først i verden med ammoniakkskip

  5. Betalt innhold

    Ole Rugland selger store deler av livsverket i milliardtransaksjon