Hastemøte om Follobanen tirsdag
Jernbanetoppene må svare samferdselsministeren om togkaoset tirsdag klokken 15.
Milliardprosjektet Follobanen åpnet i midten av desember, men ble stengt bare noen dager etter, da det oppsto varmgang og røykutvikling i et teknisk anlegg på Ski.
Siden har prestisjeprosjektet vært stanset, og siste nytt er at togene ikke går på den nye banen før tidligst i februar.
I romjulen kalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) jernbanetoppene i Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn inn til hastemøte.
Nå er datoen satt: Tirsdag klokken 15 skal de tre jernbaneinstansene gjøre rede for stengingen av Follobanen og status for arbeidet med å rette og finne feilene.
Samferdselsministeren har tidligere bedt om en skriftlig redegjørelse, med frist 16. januar.
Samferdselsministeren kaller inn til hastemøte om Follobanen
– Dette må fikses, vi kan ikke ha infrastruktur til 37 milliarder kroner som ikke kan tas i bruk, så det må løses, sa samferdselsminister Nygård til politisk kvarter på NRK mandag.
Ba Bane Nor-ledelsen vurdere sine stillinger
Det har kommet sterke reaksjoner på problemene. Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp), har spurt om Bane Nors toppledelse bør vurdere sine stillinger.
– Det er så pinlig at Bane Nors toppledelse bør ta en seriøs egenevaluering og se på om det er noen som bør få seg en annen jobb, sa Skinnes i forrige uke.
Samferdselsministeren vil derimot ikke være med på å plassere ansvar nå – og sier han har full tillit til at Bane Nor gjør det de kan for å rette problemene.
– Jeg har enda ikke fått de svarene som jeg etterlyser fra Bane Nor. Når jeg får svar vil det danne grunnlag for å gjøre tiltak i den ene eller andre retning, men det er altfor tidlig å gjøre nå, sier Nygård.
Da E24 i forrige uke spurte om Bane Nor-ledelsen vurderte sine stillinger, var svaret ingen kommentar.
– Fokuset vårt nå er å få Follobanen opp å stå igjen. Jeg har ikke noe mer å si, sa kommunikasjonsrådgiver Øystein Stavdal Paulsen.
Prislapp på 36,8 milliarder kroner
Follobanen består av Nordens lengste jernbanetunnel. Det omfattende prosjektet har vært gjennom flere utsettelser og budsjettsprekker, med en endelig prislapp på 36,8 milliarder kroner.
Togene begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.
Allerede 20. desember måtte den stenges på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det en ny brann i det samme huset.
Nå åpner tunnelen tidligst i februar.
I mellomtiden vil togpassasjerene få et midlertidig togtilbud langs Østfoldbanen. Ifølge Bane Nor har de satt sammen et opplegg slik at de reisende skal få et mest mulig forutsigbart tilbud.
Den midlertidige rutetilbudet iverksettes fra 9. januar.