Eksportprisen: Nå skal Norges beste eksportbedrift kåres

Jakten på Norges beste eksportbedrift er i gang: Slik nominerer du kandidater.

JAKTEN HAR STARTET: Det finnes mange bedrifter i ulike næringer som fortjener å vinne Eksportprisen 2016. Hjelp oss å finne dem.

  • John Thomas Aarø
Publisert:,

Mens deler av norsk økonomi seiler i motvind, åpner det seg stadig nye muligheter for norske bedrifter i internasjonale markeder.

Nå kan du være med å løfte frem bedrifter som du mener fortjener anerkjennelse. For tredje år på rad starter nemlig nå jakten på Norges beste eksportbedrift.

Vet du om en bedrift – liten eller stor – som fortjener å vinne Eksportprisen 2016?

Meld den på her innen 17. desember.

– Vi har vært imponert over hvor forskjellige produkter norske bedrifter eksporterer, også utenfor olje og fisk.

– Oppfinnsomheten er stor og suksesshistoriene må frem, sier kommunikasjonssjef Allon Groth i GIEK til E24.

Hjørnesteinsbedriften på denne øya er nominert: Les historien om milliardøya Lovund

Topptung jury

Det er Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK), GIEK Kredittforsikring og Eksportkreditt Norge som står bak kåringen.

Med seg har de en jury som består av en topptung trio: næringslivslederne John G. Bernander, Gunn Wærsted og Siri Hatlen.

– Vi ønsker å løfte frem bedriftene som gjør en innsats på eksportområdet, sier juryleder John G. Bernander til E24.

– Kan mindre bedrifter stikke av med seieren, eller må de være store?

– Det kan absolutt være en mindre bedrift, men den skal ha vært i virksomhet i noen år og ha en høy eksportandel. Vi ønsker å se bedrifter som har vist en eksistensberettigelse og en evne til å trenge inn i og dokumentere suksess på eksport, sier Bernander.

Den tidligere NRK- og NHO-sjefen kommer med en ørliten oppfordring til Ola og Kari Nordmann.

– Nominasjonsprosessen er viktig, og vi er avhengig av et våkent publikum og et engasjert forretningsliv for å finne de beste bedriftene, sier han.

Kriterier

En slik merittliste må bedrifter som skal bli vurdert som finalister, ha:

  • Bedriften må vise til verdiskaping i Norge
  • Bedriften skal vise suksess over tid
  • Bedriften må vise til tilfredsstillende rutiner i forhold til samfunnsansvar

Bedriftene som nomineres, vil bli grundig evaluert av en intern faggruppe fra de tre organisasjonene.

Deretter plukkes de beste kandidatene ut og blir gjenstand for en enda nøyere vurdering av juryen.

Juryen vil blant annet vektlegge elementer som hvor mye av bedriftens omsetning er eksport, lønnsomhet og hvor nyskapende produktet eller markedet er.

Møt en tidligere vinner av Eksportprisen: Båtdo ble millionbutikk på land

Oljebrems med muligheter

Juryleder Bernander peker på at norsk økonomi preges av en kraftig oljebrems, som følge av en halvert oljepris og kraftig nedgang i de viktige oljeinvesteringene.

Oljebremsen har imidlertid gjort det gunstigere for ikke-oljerelaterte eksportbedrifter, hovedsakelig gjennom en kronekurs som er betydelig svekket.

– Vi er inne i en tid med betydelig omstillingsbehov for norsk industri. Samtidig har vi en valutasituasjon som gjør at bedrifter som går med tanker om å satse på eksport, de må gjøre det nå, sier han.

Møte med næringsministeren

Eksportprisen deles ut på Eksportkonferansen 2016, som går av stabelen 12. april 2016 i Gamle Logen i Oslo.

I år, som i de to foregående årene, er det næringsminister Monica Mæland (H) som åpner konferansen.

I etterkant av de foregående to prisutdelingene har finalistene blitt invitert til et eksklusivt møte med Mæland, hvor bedriftene presenterer seg og kommer med sine syne synspunkter om det å være eksportbedrift.

– Bedriftene har uttrykt at dette har vært gode møter, sier Groth i GIEK.

Fiskeoppdretter vant

Det var sjømatkjempen Lerøy Seafood som stakk av med Eksportprisen i 2015.

– Årets vinner av Eksportprisen representerer en fremtidsrettet næring. Kunnskap om havet og kysten er en forutsetning for at Norge fortsatt skal være ledende innenfor en viktig næring som det marine fagfeltet er. For et land som har havområder syv ganger større enn landarealet, må det være en klar ambisjon om å eksportere. Det er bra for bedriften, næringen og landet, sa næringsminister Monica Mæland (H).

Juryen løftet frem at selskapet kunne vise til høy grad av innovasjon, i tillegg til en sterk lokal forankring med fokus på bruk av lokale underleverandører.

– Vinneren er en bedrift med suksess i kjernen av et norsk satsingsområde. Arbeidet med kompetanseheving og tiltak som integrerer utdanning, FOU, forvaltning og næringsvirksomhet har imponert juryen. Lerøy er et godt eksempel på fremtidsrettet norsk bedrift som skaper store verdier lokalt gjennom sin eksportvirksomhet, sa juryleder Bernander.

E24 er mediepartner for kåringen Eksportprisen 2016.

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nå starter jakten på Norges beste eksportbedrift

  2. Eksportprisen: Nå er topp ti klar

  3. Kårer årets eksportbedrift: – De burde være våre hverdagshelter

  4. Annonsørinnhold

  5. Passer din bedrift inn her?: Vinneren av Eksportprisen 2016 er ...

  6. 3B Fibreglass kåret til Norges beste eksportbedrift