Resultatsmell for Farstad Shipping

Imens fortsetter jakten etter en løsning på gjeldsklemma.

TAPER PENGER: Dette bildet fra tidligere i år viser skip tilhørende Farstad Shipping i opplag.

Foto: Svein Ove Ekornesvåg NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert:

Pilene peker slett ikke oppover for ett av landets største offshorerederier. Oljekrisen har ført til at skip står i opplag, og viktige inntekter bortfaller. Det gjør ikke den høye gjelden, som viser seg svært vanskelig å bære.

I begynnelsen av juli sikret Farstad Shipping seg en avtale med sine kreditorer: De betaler kun rentene av sine gjeldsforpliktelser frem til 1. oktober, mens rederiet forsøker å spikre en avtale om refinansiering.

Les også

Shipping-gigant frykter amerikansk frihandelsmotstand

Ingen gjeldsløsning

Men i fasiten for andre kvartal, som ble lagt frem mandag kveld, fremgår det at en slik avtale fortsatt ikke er i boks:

– Gjennom den siste måneden har Farstad jobbet for å etablere en reforhandlingsplan. Farstad er for tiden i diskusjoner med potensielle investorer og industripartnere, heter det i kvartalsregnskapet.

Den rentebærende gjelden oppgis til 11,5 milliarder norske kroner ved utgangen av andre kvartal (30. juni).

Stort underskudd

Behovet for en snarlig gjeldsreforhandling illustreres tydelig av kvartalsresultatet, som byr på mer rødt talldryss:

Med samlede driftsinntekter på 735,1 millioner endte driftsresultatet (EBIT) på minus 849,4 millioner i andre kvartal, med nedskrivninger for 862,5 millioner.

Etter skatt oppgis tapet til 961,7 millioner kroner.
Foruten å spikre en reforhandlingsplan, skriver rederiet at det undersøkes «ulike alternativer» for å styrke den finansielle situasjonen, inkludert mulige strategiske alternativer.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

– Høy valutarisiko

I kvartalsrapporten fremholdes det at gjeldsavtaler med fastrente vil være viktig for å redusere risikoen gjennom den økonomisk sårbare perioden. Per 30. juni står cirka 68 prosent av rederiets samlede gjeld i fastrenteavtaler.

Samtidig knyttes det stor risiko til valutasvingninger.

– Selskapet er høyt eksponert for valutarisiko, ettersom cirka 80–90 prosent av inntektene de siste årene kommer i utenlandsk valuta, står det i rapporten.

Her kan du lese mer om

  1. Farstad Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Solstad Farstad bokfører oppkjøpsgevinst i milliardklassen

  2. Kreditorene gir Olympic Shipping nytt pusterom

  3. Solstad Farstad øker topplinjen, men taper fortsatt penger

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kun ett offshorerederi i pluss i andre kvartal

  6. Røkke-mann går ut av Farstad Shipping-styret