Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utredes nærmere.

KAN VRI KONKURRANSEN: Konkurransetilsynet mener flyseteavgiften må utsettes.

Publisert:,

Det kommer fram i tilsynets høringsuttalelse, som tirsdag ble oversendt Skattedirektoratet.

Særlig gjelder de mulige ulike konkurransevilkårene ved flybytte, ifølge Konkurransetilsynet.

– Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale vil måtte betale avgiften to ganger, skriver tilsynet.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

Flypassasjeravgift er en særavgift på flyreiser som er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april 2016. Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer.

Fornøyd lufthavnsdirektør

Administrerende direktør Pål Tandberg på Moss lufthavn Rygge er fornøyd med Konkurransetilsynets vurdering.

– Det er helt i tråd med det vi har sagt hele tiden. Det er veldig fint å få støtte fra en tilsynsmyndighet, som skal passe på sunn konkurranse, sier Tandberg til E24.

– Luftfart har blitt en volumindustri der hver krone teller, vi er veldig utsatt for 80 kroner i en flyseteavgift. En avgift vil få dramatiske konsekvenser for oss, sier han.

I sin høringsuttalelse, som er oversendt Skattedirektoratet, skriver Konkurransetilsynet at flypassasjeravgiften vil skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene. Dette skal særlig gjelde for transfertrafikken.

– Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale vil måtte betale avgiften to ganger, skriver tilsynet i pressemeldingen.

Les også

NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

Senterpartiet: – Jensen må dra i nødbremsen

Senterpartiet er blant partiene som har vært sterke motstandere av flyseteavgiften. Stortingsrepresentant og leder av næringskomiteen Geir Pollestad forteller at partiet har advart mot konkurransevridningen.

– Dette har Senterpartiet advart mot, og anbefalingen fra konkurransetilsynet kommer ikke som noen overraskelse, sier Pollestad til E24.

Stortingsrepresentanten er klokkeklar på hva som nå bør skje:

– Nå må finansminister Siv Jensen dra i nødbremsen. Stortinget har allerede i vedtak åpnet for at avgiften kan utsettes, dette er en mulighet regjeringen nå må bruke, sier han.

Les også

Pollestad: – Regjeringen medansvarlig for Widerøe-kutt

Norwegian forventer utsettelse

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian er ikke overrasket over at selskapet nå får støtte i sitt syn fra Konkurransetilsynet.

– Vi har sagt hele tiden at avgiften er sterkt konkurransevridende mellom SAS og Norwegian, selv om vi har de nyeste fly og laveste utslippene. Det er spesielt siden miljø har vært en viktig del av argumentasjonen fra politisk hold. Dette er nøyaktig det vi har sagt hele tiden, sier Skånvik til E24.

Hun mener det er veldig bra at myndighetene nå kommer på banen med en uavhengig vurdering.

Nå mener hun det må gjøres en utredning for en ordning som ikke er konkurransevridende. Kommunikasjonsdirektøren opplyser at Norwegian kommer til å påpeke det samme som tilsynet i sitt høringsbrev.

– Nå forventer at ansvarlige politikerne tar med seg sterke innvendinger både fra myndigheter og bransjen. Det krever at man utsetter innføringen før man får alle argumentene på bordet.

Les også

Mener regjeringen bløffer om flysete-avgift

Naturvernforbundet: Enkelt å løse

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener de konkurransevridende aspektene ved avgiften kan løses enkelt.

– Dette kan enkelt løses ved å stryke forslaget om at transferpassasjerer får fritak for avgift. Det er også miljømessig logisk. Flyr du to ganger etter hverandre er det fornuftig å betale dobbel avgift, sier Haltbrekken.

Naturvernsforbundlederen mener avgiften er en viktig miljøavgift, og at «detaljen» som Konkurransetilsynet peker på ikke må velte avgiften.

Les også

KJOS: - Meningsløs flyseteavgift

Les også

– Jeg har ingen backup-plan for Rygge

Les også

Stortinget vedtok flyseteavgiften

Les også

Mener regjeringen bløffer

Her kan du lese mer om