P-beklagelse
Av og til er en bot det minste problemet man har. Bare spør E24-redaktør Per Valebrokk, som må legge seg flat etter å ha gått høyt på banen mot Europark og administrerende direktør Per Rune Lunderby.
- Per ValebrokkTidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24 Dine Penger.
Kjære Per Rune,
Det hører til sjeldenhetene at jeg skriver to åpne brev på en og samme dag. I dag må jeg dessverre det.
Tidligere i ettermiddag gikk jeg hardt ut mot deg og Europark i et åpent brev publisert her på E24. Bakgrunnen var en bot jeg fikk tidligere denne uken. På boten sto det «Gyldig P-tillatelse ikke synlig i frontruten».
Dette forsto jeg som en bøteleggelse med bakgrunn i parkeringsbransjens regel om «kvalifisert synlighet». Jeg valgte å skrive om det ettersom E24 flere ganger har skrevet om Tone Melvær (68) som protesterte så sterkt mot en bot begrunnet i regelen om «kvalifisert synlighet», at hun tok den til Lagmannsretten (der hun vant).
Jeg har sjekket stedet der jeg fikk boten på nytt nå i kveld. Langs den ene rekken der jeg parkerte er det et skilt merket med en stor «P» med undertekst «Reservert for kjøretøy med gyldig tillatelse». Jeg tolket det som at jeg kunne parkere der mot gyldig billett. Det er tross alt en parkeringsplass og kun tre-fire meter unna står parkeringsautomaten.
Som travel bilist på jakt etter et sted å sette bilen, var det ikke åpenbart for meg at gyldig «P-tillatelse» var noe annet enn gyldig «P-billett».
Men rett skal være rett, og jeg tok feil. Jeg leste skiltet, men forsto ikke forskjellen.
Så Per Rune, jeg beklager feilen og betaler motvillig boten. Tro meg: Det koster meg mer enn de 760 kronene jeg må ut med for selve boten.
Beste hilsen,
Per Valebrokk
E24 trakk midlertidig tilbake det opprinnelige brevet til Europark i påvente av flere fakta i saken. Innlegget kan du lese her.