Marked.no legger ned driften
Etter halvannet år føler eierne av Marked.no at de har tapt nok penger. Nå legges driften ned, skriver Dagens Næringsliv.
Det er en sørgmodig tone på hjemmesidene til Marked.no, hvor selskapet skriver at det har tatt lengre tid enn ventet å endre handlevanene til nordmenn, og at det har fordret store investeringer.
«Samtidig er dagligvaremarkedet i Norge ett av de tøffeste markedene å starte opp i som en ny og liten aktør – spesielt vanskelig er det å få konkurransedyktige innkjøpsbetalinger.»
100 millioner i underskudd
Marked.no kaster nå inn håndkledet etter halvannet år i dagligvaremarkedet.
– Selskapet fikk et underskudd på vel 100 millioner i 2016. I fjor ble det ikke så mye, men litt avhengig avviklingen så vil det nok ende på rundt 200 millioner totalt, sier Marked.no-sjef Ole Vinje til DN.
Selskapet er eid av Stein Erik Hagen, Sundt-familien og Klaveness-familien. Styrelederen i Marked.no, som i dag tok den tunge jobben med å informere de ansatte, er daglig leder i Hagens netthandelsfirma Komplett.no, Ole Vinje.
På egne nettsider skriver selskapet at de vil fortsette å levere så lenge de har varer i beholdning, men siste mulige leveringsdag er 19. januar.
Ekspert om Kolonials ansattskrell: – Overraskende at de må sparke så mange
– Mat på nett er ingen «walk in the park»
Senest i går tirsdag sa Hagen til E24 at netthandelsaktørene hadde undervurdert matmarkedet.
– Jeg tror det, dette kommer til å ta tid, sa Hagen til E24 under NHOs årskonferanse.
Den tidligere Rimi-gründeren fortalte at dagligvaremarkedet er langt mer krevende enn annen netthandel som klær og elektronikk.
– Mat på nett er ingen «walk in the park», sa Hagen videre. Han er for øvrig usikker på nøyaktig hvor mange år det er til mat på nett blir lønnsomt.
Ekspert om matkasser: – Folk blir lei
Flere sliter
Markedet for hjemlevering av mat nøt panegyrisk omtale i 2015 og 2016, men i 2017 ble det klart at flere av aktørene sliter.
I 2016 viste tallene til Norges to største matkasseselskaper, Adams Matkasse og Godlevert.no, bråbrems i omsetningen. Aktørene fusjonerte i mars 2017. Kjetil Graver i morsselskapet Brandhub fortalte E24 at det er umulig å gå i pluss hvis man skal kjøpe fra grossistene.
I november ble nettmatbutikken 123levert.no slått konkurs. Samme måned ble det også kjent at den største aktøren, Kolonial.no, måtte kutte hver fjerde ansatte.
Brødboksen, som leverer frokostvarer, er for tiden på jakt etter en industriell partner for å få ned driftskostnadene, og flere aktører har også kastet seg inn i konkurransen, blant andre Meny, Orkla, og Schibsted-eide Morgenlevering.