Ekspert om Kolonials ansattskrell: – Overraskende at de må sparke så mange

Norges største nettmat-selskap kutter hver fjerde ansatte. Men Kolonial.no styrer fortsatt mot milliardsalget de trenger for å bli lønnsomme, tror dagligvareekspert.

KUTTER HODER: Kolonial.no viser til effektiviseringer når hver fjerde ansatte nå får fyken.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:

– Det er litt vanskelig å vurdere dette. Selv om veksten i Kolonial har vært sterk, sier jo Munthe-Kaas selv at veksten ikke er høy nok til å forsvare antallet ansatte. Det er kutt som henger sammen med lav lønnsomhet, sier dagligvarestrateg Sigmund Festøy til E24.

Han er daglig leder i selskapet Plot som rådgir om markedsføring, og har fulgt det norske nettmat-inntoget tett.

Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas varslet onsdag at de kvitter seg med 100 ansatte, alle fra lageret.

Kuttene utgjør en fjerdedel av den samlede staben, som nå er redusert til 300.

– Vi kan ikke være ulønnsomme for alltid, sa Munthe-Kaas.

Mangel på kostnadskontroll

Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark har troen på Kolonial, men synes ikke det er oppsiktsvekkende at de må si opp folk med tanke på selskapets kostnadsbilde.

Les også

Kolonial kutter hver fjerde ansatte: Over 100 mister jobben

– Men jeg synes det er overraskende at de må sparke så mange når de sier at de dobler inntektene. Det kan tyde på at de ikke har god nok kostnadskontroll, sier Mueller.

Han sammenligner Kolonial med deres største konkurrenter – matkassene Godtlevert og Adams Matkasse.

– Hvis du ser på regnskapene for 2016, har Kolonial vel 50 prosent høyere relativ kostnadsbase enn matkassene, så jeg synes dette lå i kortene.

Mueller mener veien videre er å bygge et levedyktig marked for mat på nett.

– Når kundene blir mer lojale, kan Kolonial starte å heve prisene, spesielt på levering, og gjøre dette markedet bærekraftig, sier Mueller.

Ser godt tegn

Festøy mener effektiviseringer og kostnadsskrell er avgjørende for at Kolonial.no skal lykkes i dagligvaremarkedet.

– Den underliggende lønnsomheten er åpenbart viktig, og den er vanskelig å vurdere utenfra. Jeg synes Kolonial har oppnådd mye. De sier de fortsatt har vekst, og så lenge de har det, er det et godt tegn, sier eksperten.

Stordriftsfordeler er alfa og omega i dagligvaremarkedet, forteller han.

– Dette markedet er slik at når man trenger en viss omsetning for å kunne forvente lønnsomhet.

I 2016 oppgir Kolonial selv omsetningen til 424 millioner. I 2017 kommer de til å ende på 800 millioner kroner, sier Munthe-Kaas til E24 onsdag.

Dagligvareekspert og tidligere foreleser på Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, er kjent for å være kritisk til Kolonials nettsatsing. Han reagerer på dagens nyheter på Twitter:

«Snodig argument, sier opp 100 mann på grunn av lagerrasjonalisering. Tror heller det er styret som har tatt grep. Skulle omsette 500 mill. i 2016. Det ble 400. 800 i år? Tvilsom. Og hva ned servicen fremover? Triste greier!»

Les også

Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

– Trenger milliardomsetning

Ifølge Festøys estimater vil Kolonial.no snu minustegn til plusstegn og bli lønnsomme ved en omsetning på mellom en og to milliarder i østlandsområdet.

– Tror du de klarer det?

– Ja, det tror jeg. Under gitte forutsetninger, presiserer eksperten:

– Jeg forventer at Kolonial klarer å forbedre dagens innkjøpsbetingelser. Og så forutsetter jeg at de effektiviserer lagerdrift og utkjøring med større volum. Her kan det se ut som de ansatte litt for mange.

Også Mueller i Varde Hartmark tror på lønnsomhet for Kolonial.

– Jeg tror Kolonial kommer til å nå lønnsomhet med tiden, markedet er der. Mange var skeptiske til XXL i sin tid, men vi har jo sett hvor bra det har gått. Nøyaktig når de blir lønnsomme er usikkert, men uten å ha studert akkurat dette nøye, tenker jeg at de må omsette for godt over milliarden.

Eksperten øyner en spennende kamp om territorier fremover.

– Det som er spesielt i dette markedet er at Kolonial.no er et rent østlandsfenomen. I andre store byer som Trondheim og Bergen er det Meny som nærmest er alene om nettmatmarkedet. Det kan gi en interessant dynamikk, sier Festøy.

Her kan du lese mer om