Rekordår for norske hoteller i 2017

Nordmenn overnatter oftere på norske hoteller, men den sterke veksten i reiselivsnæringen har begynt å flate ut. – Nå blir utfordringen å spre sesongen utover året, sier Virke og Innovasjon Norge. 

NY REKORD: 2017 ble et rekordår for norske hoteller med 23,3 millioner overnattinger, opp 3 prosent fra forrige rekordår i 2016.

Foto: Dag Fonbæk VG
Publisert:

– Svalbard har virkelig blitt satt på kartet. Mange av dem som reiser hit er litt lei av masseturismen på Island og på jakt etter noe mer eksotisk, sier Stein-Ove Johannessen, hotellsjef på Svalbard Hotell, til E24.

Nye tall fra SSB viser at 2017 var et rekordår for norske hoteller med 23,3 millioner overnattinger - en vekst på 3 prosent sammenlignet med det forrige rekordåret 2016. I alt ble det registrert 33,3 millioner overnattinger ved norske hoteller, campingplasser, hyttegrender og vandrerhjem i fjor. Svalbard er blant destinasjonene som vokser med 5 prosent flere overnattinger av alle typer.

– Veksten på Svalbard har vært såpass god at vi åpnet et nytt hotell, The Vault, fra 1. februar, som gir Svalbard 10 prosent flere sengeplasser og sårt tiltrengte arbeidsplasser. Det har blitt flere utenlandske gjester, men det er fremdeles en overvekt av nordmenn.

Turistboom skaper trøbbel for Island: – Klarer ikke håndtere turistmassene

Losjiomsetningen til hotellene gikk opp med 7 prosent og gjennomsnittsprisen på et rom med 5 prosent i 2017.

– Når belegget vårt ligger på mellom 90 og 95 prosent i store deler av året, blir det selvfølgelig et marked for å justere opp prisene. Men på Svalbard går vinningen opp i spinningen på grunn av økte kommunale avgifter, sier Johannessen.

Veksten fra utlandet flater ut

Antall overnattinger fra utlandet vokste med 2 prosent i 2017.

Det betyr at den sterke veksten fra utlandet de siste årene har begynt å flate ut. Hoteller og hyttegrender hadde 1 prosent færre utenlandske overnattinger, mens campingplasser opplevde en vekst fra utlandet på 17 prosent.

Svenskene overnatter fremdeles mest i Norge, tett etterfulgt av tyskere og amerikanere.

TO PROSENT: Antallet utenlandske overnattinger vokste med 2 prosent i 2017, men ikke like raskt som tidligere.

Foto: Gwladys Fouche Reuters

– Veksten de siste årene har hovedsaklig vært mellom mai og september, så sommeren er jeg ikke bekymret for i det hele tatt. Utfordringen er å spre sesongen utover og vise bredden i norsk reiseliv. Det er en myte at Norge er fullbooket på sommeren, for det er fortsatt mye å gå på, men vi trenger trafikk hele året, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge til E24.

Direktør for Virke Reise Norge og kultur, Line Endresen Normann, tror markedsføring og produktutvikling blir nøkkelen til å spre sesongen utover året.

– Folk er mer og mer opptatt av opplevelsen, heller enn kun destinasjon. Kunst, kultur, mat og drikke blir derfor stadig viktigere som drivere når folk velger reisemål. Spesielt viktig blir det med reisepakker på høsten og våren, sier Normann til E24.

Skiføre og nordlys ga opptur i desember

Én gladnyhet er at en tidlig skisesong gjorde desember 2017 til en knallmåned med 8 prosent flere overnattinger og 4 prosent flere hotellovernattinger fra utlandet. Veksten i desember gikk hovedsaklig til Nord-Norge og Østlandet.

– Det har vært en veldig gledelig opptur på slutten av året, særlig i volummarkeder som Sverige, Danmark og Tyskland. Nordlysturismen har tatt helt av, og mye tyder på at det den tidlige skisesongen trekker. Det er god vekst fra Sør-Europa, russerne er tilbake, og veksten fra USA og Asia er helt fantastisk. Storbritannia faller litt, blant annet fordi britene bruker mer Airbnb, men jeg tror vi går et godt år i møte, sier Holm i Innovasjon Norge.

Flere nordmenn velger norsk vinterferie

Det totale antallet norske overnattinger står omtrent på stedet hvil i 2017 sammenlignet med 2016, mens norske hotellovernattinger vokste 4 prosent. I desember 2017 ble det 7 prosent flere norske hotellovernattinger og 2 prosent flere overnattinger totalt.

– Nordmenn har virkelig oppdaget vårt eget land de siste årene. Målet med ferien er primært å ha kvalitetstid med venner og familie, med aktiviteter på en god annenplass. At Norge er en trygg destinasjon i en urolig tid er også positivt for både nordmenn og utlendinger, sier Normann i Virke.

Særlig på vinterstid er norske ferieovernattinger på vei opp, viser en ny undersøkelse fra NHO Reiseliv. Nesten annenhver nordmann har tenkt seg på ferietur denne vinteren og flere enn før planlegger ferie i Norge før påsken. Nordmenn mellom 30 og 44 år reiser mest på hjemmebane.

Les også

Regjeringen vil forenkle momssatsene: – Kan skade norsk reiseliv

– I år har vi endelig fått den vinteren vi har ønsket oss lenge med masse snø og fantastiske skiforhold, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i en pressemelding.

Men Krohn Devold mener nordmenn må ta innover seg at veksten nå avtar og at rammebetingelsene derfor bør få større fokus.

– Fra 2016 til 2018 økte momsen på overnattinger med 50 prosent, og lønnskostnadene er økt gjennom lovpålagt minstelønn. Dette legger ytterligere press på en næring der ett av tre hoteller går med underskudd i en eller flere av årets måneder.

Færre overnattinger på campingplass

SSB-tallene viser at det har blitt 4 prosent færre campingovernattinger fra 2016 til 2017. En nedgang på 10 prosent i norske overnattinger trakk ned statistikken.

– Det er litt rart. Vi har opplevd vekst i omsetningen hvert år. Vi øker og øker og øker, sier Nina Rødahl Friis, daglig leder på Havblikk Camping på Nesna i Nordland, til E24.

– Kanskje det er fordi vi ligger på Helgelandskysten?

VOKSER: Havblikk Camping på Nesna i Nordland.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix

Statistikken til Havblikk Camping viser høyere omsetning og flere overnattinger i 2017 enn i 2016.

– Det er flere og flere voksne, norske par med penger som kjøper bobil. De orker ikke å steke egg og bacon i bobilen, fordi det blir lukt, og bruker penger på mat, vin og lignende. I mars i fjor utvidet vi med restaurant, konferanserom og live-scene, slik at vi kan hente ut mer penger per gjest, sier Friis.

– Blir det en utfordring for dere å spre sesongen utover året?

– Ja, det kjenner jeg meg igjen i. Vi kan ikke vokse mer på sommertid, så det må skje på høst og vinter. Nordlysturismen i nord har banet vei på vinterstid, men resten av landet kommer nok etter. Nøkkelen blir å satse på aktiviteter og opplevelser knyttet til natur og kultur. Kulden blir en utfordring for campingplasser, men vi har et større sosialt potensial enn hoteller.

– Hva med momsen på overnattinger?

– Det påvirker ikke bedriftskundene noe særlig, for de får momsen tilbake, men de private kundene får svi fordi prisene øker. Vi må jo tjene penger.

Les også

Hurtigruten legger inn anbud på ruten langs norskekysten

Les også

Nå vil nordmenn til Tyrkia igjen

Les også

Ny toppnotering for flytrafikken i 2017

Her kan du lese mer om