Ny rapport: Kolonial.no må omsette for to milliarder for å tjene penger

En ren dagligvareaktør på nett må kapre mer enn hver tiende Oslo-borger for å drive lønnsomt, ifølge fersk rapport - som også beskriver det de tror blir den magiske omsetningsgrensen.

MILLIARDBUTIKK: Kolonial.no som er Norges eneste rene netthandel for dagligvarer, må omsette for mer enn to milliarder kroner for å drive lønnsomt, mener konsulentselskapet Qvartz.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:

Dagligvarer på nett vokser fremdeles raskt i Norge, og det har blitt investert hundrevis av millioner inn i både eksisterende og nedlagte satsinger.

Det mange er uenige om, er hvorvidt man vil tjene penger på ren dagligvare på nett, og eventuelt hvor mye man vil måtte omsette for, ettersom ingen frem til nå har tjent penger på dette i Norge.

Nå mener konsulentselskapet Qvartz å ha funnet den magiske grensen for lønnsomhet etter å ha jobbet med ulike varehandelskunder over en årrekke.

– Vi tror en ren netthandelaktør innen dagligvare må ha en omsetning på rett over to milliarder kroner i Norge for å gå i null, sier Egil Becker i Qvartz.

I dette regnestykket legger selskapet til grunn følgende:

  • Kunden handler for 1.200 kroner i snitt per handlekurv
  • Hver kunde har 20 årlige handlekurver
  • Man må ha til sammen 84.000 unike kunder

Tallene er basert på data om mathandel på nett i Danmark, og Qvartz sine egne data om logistikk og dagligvarebransjen i Norge.

– Tar man utgangspunkt i våre tall er det svært begrenset oppside for ren mathandel på nett i det norske markedet, sier Becker.

Les også

Kinnevik investerer 300 mill. kroner i Kolonial.no

Må kapre mer enn hver 10. Oslo-borger

Analysen viser også hvor mange av Oslo og omegns 730.000 husstander (1,6 mill. personer) én nettaktør må kapre for å gjøre det lønnsomt.

Ifølge Qvartz burde man ha 84.000 kunder, det vil si 11,5-12 prosent av befolkningen av det man kaller stor-Oslo for å gå i null.

– Selv om man klarer å komme opp i så mye som 20 prosent av husstandene viser jo tallene at dette ikke komme til å være så veldig god butikk, det kommer til å bli tynne marginer uansett, sier Becker.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid har jobbet med de tradisjonelle dagligvarekjedene og rene nettaktører som for eksempel Brødboksen.

Han synes Qvartz sine utregninger gir mening.

– Dette resonnerer med meg, det virker som fornuftige tall, sier han.

Qvartz anslår at en ren netthandelaktør, hvor Kolonial.no er den eneste, kan oppnå et driftsresultat på 46 millioner kroner om man klarer å ta 11,5-12 prosent av markedet i alle de store byene i Norge.

Når dette er lagt til grunn ser man i dag for seg et omsetningstak for ren netthandel for mat på 3-3,5 milliarder kroner.

Kolonial: – Veldig rart

Gründer og daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, synes det er hyggelig at noen faktisk mener tjenesten kan bli lønnsom, ettersom konkurrenter og andre eksperter har sådd tvil om tjenestens inntjeningsmuligheter.

Tallene vil han derimot ikke snakke om av konkurransehensyn.

– Jeg kan ikke kommentere disse estimatene i forhold til vår egen situasjon, sier Munthe-Kaas og legger til:

– Det har av andre blitt spekulert i om en milliard kroner var grensen for lønnsomhet, men vi har jo sett at det er høyere enn det.

Han tror langt mindre på at det finnes et omsetningstak på 3,5 milliarder kroner for dagligvarer på nett.

NETTMAT-GRÜNDER: Gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas tror derimot omsetningstaket er langt høyere enn det Qvartz beskriver i sin rapport.

Foto: Mattis Sandblad VG

Munthe-Kaas tror det faktum at nordmenn handler mye på nett, og at endringer av vaner over tid, vil gjøre markedet langt større.

– Om de mener det finnes et tak på 3-3,5 milliarder kroner så er det veldig rart med tanke på at markedet for dagligvarer er nær 200 milliarder kroner i Norge, og at markedsandelen for netthandel i mer modne land er rundt 5-7% og stigende. Det handler om å endre vaner over tid.

Kolonial-toppen sier selskapet nå betjener 40-50 prosent av landets befolkning.

Becker i Qvartz mener på sin side at i land som både England og Danmark, som selskapet har studert i forbindelse med analysen er langt mer tettbygde enn Norge, og at regnestykket da ville sett annerledes ut.

Må plukke for tusenvis i timen

Selv om dagligvareekspert Fagerlid støtter Qvartz sine estimater, tror han netthandelsaktørene må bruke mer penger på markedsføring enn rapporten tilsier.

– Butikk-tettheten i Norge og at mange av oss handler nesten hver eneste dag tilsier at man må endre vanene til utrolig mange nordmenn. Da trenger man mye penger til massiv markedsføring fremover, sier Fagerlid med henvisning til rapporten som anslår at selskaper har 19 millioner kroner til markedsføring med en omsetning på to milliarder.

I rapporten tar Qvartz forbehold om at tallet på 19 millioner er basert på det danske markedet, og at det kan være behov for ytterligere markedsføringskroner i Norge.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover

Det er en grunn til at flere av de store kjedene ikke har gått i gang med mathandel på nett enda – det er utfordrende både å plukke varene på lageret og deretter få det levert på døren uten å tape penger.

Qvartz anslår at man må presse ned plukk-kostnaden per kurv plukket på lageret til 112 kroner – da ser man for seg en timelønn på 264 kroner og at disse arbeiderne plukker varer for 2.400 kroner i timen.

Deretter ser konsulentselskapet for seg at man klarer å jekke leveringskostnaden per kurv ned til 121 kroner. Da må sjåførene gjøre fire leveranser i timen, hvor kunden i snitt betaler 50 kroner for tjenesten.

Becker tror selskaper som Kolonial.no må selge mer enn mat for å gjøre tjenesten virkelig lønnsom.

– Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at rene dagligvareaktører på nett i Norge også må selge andre ting enn mat for å få god lønnsomhet i det, sier han.

Her kan du lese mer om