Flyselskap forventer å fly Boeing 737 MAX igjen i januar

American Airlines planlegger å ta i bruk selskapets Boeing 737 MAX-maskiner igjen i januar, rundt ti måneder etter at flytypen ble satt på bakken.

American Airlines planlegger å fly de ulykkesrammede Boeing 737 MAX igjen fra 16. januar. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix

NTB
Publisert:

Flyselskapet forventer at de to programvareoppdateringene på flyene vil være godkjent innen enden av året, og kunngjorde onsdag at de planlegger å gjenoppta flygingene med Boeing 737 MAX fra 16. januar neste år, ifølge ABC.

Til sammen mistet 346 mennesker livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars. I etterkant av Etiopia-ulykken ble flytypen satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler. Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under USAs luftfartsmyndighet (FAA) overvåking, ikke tok med i sine beregninger, mener Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB).

I en rapport offentliggjort i slutten av september fastslår de at Boeing må rette mer oppmerksomhet mot hvordan piloter reagerer i krisesituasjoner.

Fakta

* I oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* I mars styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. Over 5.000 er i bestilling.

* Etter ulykken i Etiopia ble alle MAX 737-fly satt på bakken over hele verden.

* Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at ett av systemene om bord ble knyttet til ulykkene, men myndighetene har fortsatt ikke gitt klarsignal til å ta flyene i bruk igjen.

*Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler. Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under USAs luftfartsmyndighet (FAA) overvåking, ikke tok med i sine beregninger, mener Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB).

* I juli rapporterte Boeing det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 2,9 milliarder dollar, som tilsvarer 25 milliarder kroner.

* I august la flyselskapet Norwegian ned alle rutene fra Irland til USA med Boeing 737 Max, fordi det var usikkert når flyene er tilbake i trafikk og fordi rutene ikke er lønnsomme på sikt.

* I en rapport offentliggjort i slutten av september fastslår de at Boeing må rette mer oppmerksomhet mot hvordan piloter reagerer i krisesituasjoner.

* Boeing lanserte i september et kompensasjonsfond for de pårørende av de 346 som omkom i ulykkene. Familiene får 144.500 dollar hver, noe som tilsvarer 1,3 millioner kroner.

* I oktober opplyser American Airlines at de vil ta i bruk sine Boeing 737 MAX igjen i januar 2020.

Les også

Boeing-sjef Dennis Muilenburg må forklare for Kongressen

Les også

Pilotforening saksøker Boeing over 737 Max-parkeringen