Toyota tar opp kampen med bilimportørene om bildeling – går sammen med Bilkollektivet

Norges eldste bildelingstjeneste får verdens største bilkonsern i ryggen, og vil sammen tilby bildeling til den norske befolkningen på en ny plattform.

GÅR SAMMEN: Bent Fossum i Toyota Finans (til høyre) og Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet tar opp kampen med bilimportørene om bildelingskundene.

Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Medlemmene får et usannsynlig mye bedre tilbud, sier daglig leder for Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen om den nye bildelingsplattformen selskapet lanserer sammen med Toyota i løpet av våren.

I Norge er det bilimportørene og gründerne som har satset hardest på bildeling de siste årene.

Nå kommer bilkonsernene etter, hvor Toyota og Bilkollektivet samler krefter i et felles selskap kalt Godtur Innovasjon hvor man både skal samarbeide om en ny teknisk plattform, men også med et mål om å gi kundene et helt nytt tilbud i årene fremover

Les også

Rekordinntekter for Møller Mobility Group etter elbil-boom

Biler i hele Norge og utlandet

Toyota globalt har nylig lansert sitt Kinto-initiativ, hvor man skal satse hardt på mobilitet, og bildeling er den del av dette.

Bilgiganten har en rekke stordriftskunder i Norge og får også stadig henvendelser fra kommuner som vil byttet ut bilparken med bildeling, noe man allerede kjører piloter på.

På plattformen skal Toyotas bedriftskunder og Bilkollektivet personkunder kunne leie fra hverandres bilparker, og dermed skape et helt nytt univers av kjøretøy. På sikt er det også meningen å introdusere andre kjøretøy, som sparkesykler inn i plattformen.

– Så hvis et av våre medlemmer er på tur i Tromsø en helg, og kommunen har sine biler på plattformen som blir tilgjengelig for alle på kvelder og i helger, så skal man kunne leie denne bilen, sier Munch-Olsen.

Selv om Bilkollektivet har drevet med bildeling siden 1995, er det først de seneste årene resten av bransjen har hoppet på bølgen som nå skyller innover markedet.

– Bilkollektivet har ikke den samme muligheten til å henge med på den teknologiske utviklingen alene, og vi har sett på flere løsninger. Vi tror samarbeidet med Toyota er det beste som kunne skjedd oss.

Toyotas Kinto-plattform er internasjonalt forankret, og selskapet sier det med tiden vil bli tilgjengelig biler for Bilkollektivet-kunder i en rekke storbyer rundt omkring i verden.

Les også

Bildelings-ekspert: – Jeg forventer at noen faller bort

Toyota: Importørene de største konkurrentene

Bent Fossum er driftsdirektør i Toyota Finans, bilkonsernets bank som finansierer utviklingen av plattformen. Han mener importørene er de tøffeste konkurrentene når det kommer til bildeling i Norge.

– Kunden går fra eie til bruk og da må vi finne nye måter å tjene penger på i fremtiden, sier Fossum.

Bilimportøren Møller Mobility Group står bak tjenesten Hyre, og Bertel O. Steen har sin tjeneste Otto, og dette er likevel bare noen få av bildelingstjenestene som finnes i Norge, med aktører som Nabobil som ble kjøpt opp av internasjonale Getaround i fjor.

Munch-Olsen tror det at medlemmene også fremover vil kunne leie bil i utlandet, blir noe som skiller dem ut i et stadig trangere marked.

– Det er ingen andre aktører i Norge som gir muligheten til å leie bil i utlandet også.

Les også

Amerikansk bildelingsgigant kjøper Nabobil.no for over 100 millioner

Toyota: Mobilitet kan bli større enn eie innen fem år

Toyota har også nylig startet piloter på bilabonnement på månedsbasis i Norge, som også er et utspring fra Kinto-initiativet. En rekke andre bilmerker har allerede lansert lignende tilbud, deriblant Volvo og Seat.

– At mobilitetskonsepter er større enn det å eie eller privatleie bil innen fem til ti år, det har jeg tro på, sier Fossum.

Han mener forhandlerne, som er vant til å selge biler og ikke leie dem ut, applauderer Toyotas Kinto-prosjekt på spørsmål om dette ikke rokker kraftig med forhandlernes forretningsmodell.

Munch-Olsen og Fossum forklarer at Toyotas fokus på bedriftskunder og Bilkollektivets fokus på privatkunder gjør at man utfyller hverandre bra, og ruster seg.

Overskudd for Bilkollektivet

Munch-Olsen sier Bilkollektivet har fått en knallstart på 2020, og at 2019 endte med omsetningsvekst på 22,5 prosent.

I fjor endte omsetningen på 60 millioner, opp fra 49 millioner kroner i fjor. Nok et år endte resultatet på 0,5 million, noe samvirkelaget er fornøyd med i en bransje der de fleste fremdeles taper penger.

– Vi er vel den eneste aktøren som er lønnsomme, mener Munch-Olsen uten å ha sett konkurrentenes regnskap for året som gikk.

Da E24 snakket med Bilkollektivet i fjor vinter spådde Munch-Olsen et blodbad hvor mange av bildelingsaktørene vil måtte falle bort.

– Nå vil jeg si at det blodbadet er i gang, og det er ikke vi som blør.

Her kan du lese mer om

  1. Toyota
  2. Bilkollektivet
  3. Møller Mobility Group
  4. Bildeling
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  2. Telia kaprer flere bedriftskunder: Forbereder norsk 5G-lansering

  3. Rekordinntekter for Møller Mobility Group etter elbil-boom

  4. Annonsørinnhold

  5. Bilgigant varsler 2.800 om permittering

  6. Toyota regner med resultatfall på 80 prosent