Ny æra for varehandel

Professor tror Intersport og Sport1-samarbeid blir vanskelig: – Ikke lett å hente hjem

Ekspertene er uenige om hvor gode sjansene er for at Gjelsten og Sunde-familien får grønt lys til å la Intersport og Sport 1 ha samme eiere.

TAR OVER GRESVIG: Olav Nils Sunde og Bjørn Rune Gjelsten går sammen om å kjøpe store deler av eiendelene i boet etter Gresvig-konkursen.

NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:

Det er knyttet stor spenning til om Konkurransetilsynet vil godkjenne fusjonen mellom Intersport og Sport 1 etter at Sunde-familien og Gjelsten kjøpte Gresvig-boet etter konkursen tidlig i februar. Begge kjedene skal fortsette separat, men vil ha samme eiere.

I stedet for tre store sportskjeder får man kanskje bare to store sportskonserner i Norge om samarbeidsplanene går gjennom. Det nye konsernet vil få opp til 350 butikker og en omsetning på rundt fem milliarder kroner, og blir dermed større enn XXL.

– Det beste argumentet Intersport og Sport 1 kan komme med til tilsynet er at fusjonen vil føre til lavere priser eller at prisene til forbruker holder seg på dagens nivå, og den er ikke så lett å hente hjem i dagens marked når marginene er helt kjørt, sier professor ved NHH og ekspert på konkurranseøkonomi, Frode Steen.

Konkurransetilsynet har gitt Gjelsten og Sunde-familiens fusjonsplaner et midlertidig unntak fra det såkalte gjennomføringsforbudet inntil tilsynet har kommet med en endelig beslutningen i saken.

Les også

Dette er vinnerne og taperne blant norske kleskjeder

Les på E24+ (for abonnenter)

Gjelsten og Sunde i tospann var kanskje det siste XXL trengte nå

Dette ser Konkurransetilsynet etter

– Det avgjørende for Konkurransetilsynet er konsumenteffektene, tilsynet tar ikke på samme måte som før hensyn til effektivitetsgevinster med mindre de kommer konsumentene til gode gjennom lave priser, sier Steen.

Han mener Sport 1 og Intersport allerede er så store at det nok uansett er begrenset hvilke effektivitetsgevinster man kan oppnå.

– Det er ingen lett fusjon, men jeg vil ikke spekulere i utfallet, sier Steen.

Steen forklarer at man ofte innen retail har et tydelig fokus på regionale markeder og sørger for at det ikke oppstår lokale monopolsituasjoner. I så fall blir man tvunget til å selge unna lokaler til konkurrenter eller andre aktører.

– Bransjen er enig om at det har vært en overetablering av butikker, tror du det kan bli vanskelig å selge unna lokaler i et tøft retailmarked?

– Det er ikke sikkert det finnes kjøpere i samme bransje i dagens retailmarked, men det finnes alltid noen som er på jakt etter lokaler. Er prisen lav nok kan det meste selges, sier Steen.

Franchiser i det tidligere Gresvig-systemet trakk frem i samtaler med E24 at man er usikker på hvordan den lokale konkurransen vil løses i mange områder hvor det både finnes Intersport og Sport 1-butikker nært inntil hverandre.

Professor Erling Hjelmeng mener det er gode muligheter for at fusjonen blir godkjent hos Konkurransetilsynet.

Vidar Ruud / NTB scanpix
Les også

Franchise-eier om Gjelsten og Sundes Gresvig-kjøp: Trenger avklaringer før jeg kan juble

Les også

Hardt presset sportsbransje trakk ned shoppetallene

Positiv til samarbeidet

En av Norges andre konkurranseeksperter, professor Erling Hjelmeng ved UiO, er noe mer positivt innstilt til fusjonen og Konkurransetilsynets vurdering av den.

– Hadde det vært et ordinært oppkjøp hadde de nok ikke godtatt det, men det er spesielle omstendigheter med konkursen som her allerede har inntruffet, sier Hjelmeng som tror det er gode muligheter for at tilsynet godkjenner sammenslåingen.

Han forklarer at tilsynet nå vil bruke tiden til å vurdere hvordan markedet hadde utviklet seg uten sammenslåingen, og hvilke scenarioer som til slutt hadde vært best for forbrukeren.

– I dette tilfellet har aktøren allerede gått ut av markedet i form av konkursen. Da blir spørsmålet om konkurransen hadde blitt bedre om aktøren hadde forsvunnet, eller om man beholder selskapet (Intersport, journ.anm.) i markedet, sier Hjelmeng.

Med andre ord, finnes det bedre alternativer for konkurransen i sportsbransjen enn samarbeidet som nå skal vurderes?

Hjelmeng mener også det for eksempel må vurderes om det hadde vært bedre om en internasjonal konkurrent hadde kommet inn og tatt Gresvigs plass i markedet.

– Historisk har tilsynet slitt med retailsaker fordi man er for opptatt av lokal konkurranse, men jeg tror det store antallet franchisebutikker, med forbehold om at de er holdt utenfor transaksjonen, også er positivt for at det går gjennom med tanke på at de potensielt kan velge seg en annen kjedetilhørighet om ønskelig.

Gresvig hadde rundt 100 franchisebutikker før konkursen.

Viderefører 40–60 butikker

I den nye eierkonstellasjonen vil Sunde-familien og Gjelsten eie 50/50 prosent av selskapet Sport Holding, men det er altså avgjørende for de nye eierne å få grønt lys av Konkurransetilsynet til å putte Intersport (tidligere Gresvig) og Sport 1 under samme paraply.

Totalt vil 40–60 butikker videreføres. Spriket i antallet butikker som tas med videre handler om hvordan Konkurransetilsynet vurderer samarbeidet og lokale forhold.

Totalt 34 butikker i Intersport Norge har blitt lagt ned etter oppkjøpet av boet.

Lars Kristian Lindberg som ledet Gresvig frem til konkursen og skal lede Instersport Norge inn i fremtiden, har ikke ønsket å omtale hva han tror sjansene er for tommel opp hos Konkurransetilsynet.

Bostyrer i Gresvig-boet Håvard Wiker ønsket har heller ikke hatt lyst til å spekulere i tilsynets arbeid, men sa til E24 i forrige uke at de ikke hadde godkjent en løsning de ikke trodde ville gå gjennom hos tilsynet.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Intersport
  3. Konkurransetilsynet
  4. Sport 1
  5. Varehandel

Flere artikler

  1. Skaper sportsgigant med 5 mrd. i omsetning

  2. Betalt innhold

    Det tre uker lange dramaet etter Gresvig-konkursen: Derfor måtte Sunde reddes av Gjelsten

  3. Nye Intersport tilbyr butikkeiere tapt Gresvig-bonus

  4. Annonsørinnhold

  5. Konkurrent ber tilsynet avvise sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  6. Betalt innhold

    Børskommentar: Gjelsten og Sunde i tospann var kanskje det siste XXL trengte nå