Avinor og Jernbaneverket krangler fortsatt om millionregning

Avinor og Jernbaneverket har fortsatt ikke blitt enige om hvordan regningen for en storstilt utvidelse på Gardermoen skal deles. Regningen er i 100-millionerklassen.

SKAL BYGGES UT: I forbindelse med en stor kapasitetsøkning på Gardermoen, må også jernbanestasjonen utvides. Men hvem som skal betale for hva i den sammenheng har ikke Jernbaneverket og Avinor greid å bli enige om.

Njål Svingheim
Publisert:

I mai i år skrev E24 at Avinor og Jernbaneverket krangler om en regning i 100-millionerklassen.

Nå viser det seg at partene fortsatt ikke har greid å komme til enighet.

Det skal bygges en terminal nummer to på lufthavnen. Når terminalen er på plass i 2017 vil lufthavnen kunne ta imot 28 millioner passasjerer i året, altså syv millioner flere enn i dag.

Da må også jernbanestasjonen utvides, for å tilpasse seg økningen i antall passasjerer. Det skal blant annet bygges en åpning til den nye terminalen, og et nytt tak over denne.

Krangelen står om hvordan regningen for arbeidet skal deles.

Uenighet

Det fremgår av Avinors rapport for årets tredje kvartal.

Der kan man lese at: «I forbindelse med kapasitetsutvidelser ved Oslo lufthavn, Gardermoen er det uenighet mellom Jernbaneverket og Avinor med hensyn til utbygging av jernbanestasjonen og prinsippene for kostnadsfordeling».

Det er det samme som sto i rapporten for første kvartal, og kan tyde på liten fremdrift.

I tillegg kan man lese at Samferdselsdepartementet er koblet inn som megler i saken.

- For tidlig å si noe

Avinor henviser E24 til å ta kontakt med Oslo Lufthavn. Men Oslo Lufthavn vil ikke si hvor langt partene har kommet, eller når spørsmålet vil bli avklart.

- Det vi kan si er at vi har hatt noen avklarende møter, som vi tror og håper vil løse saken, men vi har ikke berammet noen dato for endelig beslutning, sier medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn til E24.

- Kan du si noe om hva dere har kommet frem til i møtene?

ORDKNAPP: Medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn vil foreløpig ikke si noe om fremgangen på møtene partene har hatt om saken.

Espen Solli

- Det vi diskuterer på møterommet holder vi på møterommet, sier Andersen.

- Når vil vi se en løsning?

- Vi håper på en snarlig løsning, men datoen for endelig beslutning er ikke klar enda. Jeg kan ikke si noe mer enn det, sier han.

Allerede igangsatt

Byggingen av en ny togplattform er allerede igangsatt.

Avinor mener at plattformen er et felles samferdselsprosjekt, og at Jernbaneverket og Avinor derfor begge må yte økonomiske bidrag.

Jernbaneverket er enige i at de skal ta sin del av regningen for utvidelsen, men mener de ikke skal betale for ting som ligger utenfor deres ansvarsområde.

- Vi må definere hvor Jernbaneverkets ansvar slutter og hvor Avinors begynner. Slik forslaget er nå, må vi betale for ting som vi mener ikke har noe med jernbanen å gjøre, sa informasjonssjef Thor Erik Skarpen ved Jernbaneverket Plan og Utvikling til E24 i mai.

LES OGSÅ: