Medvind for Thons kjøpesentre

Mens de fleste i kjøpesenterbransjen sliter, går Olav Thon Gruppen mot strømmen.

KAN SMILE: I løpet av årets seks første måneder har kjøpesentrene til eiendomsmilliardær Olav Thon samlet gjort det bedre enn konkurrentene.
Publisert: Publisert:

Etter et labert første kvartal, gikk det noe bedre for norske kjøpesentre i andre kvartal.

I løpet av årets seks første måneder er veksten 2,6 prosent, og justert for inflasjon var veksten 0,5 prosent, skriver Finansavisen tirsdag.

Til sammenligning var den inflasjonsjusterte veksten i kjøpesenterbransjen på over 3 prosent på samme tid i fjor.

Én som skiller seg ut på statistikken, er Olav Thon Gruppen, som blant annet eier Amfi-kjeden og Steen og Strøm.

LES OGSÅ: Thon tjente fett på harryhandel

Bedre enn snittet

I løpet av første halvår i år hadde Thon-senterne en realvekst på 3 prosent, skriver Finansavisen.

- Selv om de heller ikke har enorm vekst, har Thon klart å bygge seg en portefølje som gjør at han vil vinne uansett, sier Lars Fredriksen i Oslo handelsstands forening til avisen.

LES OGSÅ: Thon: - Du trenger ikke utdanning for å lykkes

Vil ha 3 prosent

Direktør Tron Harald Bjerke i eiendomsdivisjonen forklarer at Olav Thon gruppens mål er å holde en vekst på nettopp 3 prosent.

- Noe som betyr at omsetningen vår for alle kjøpesenterne i Norge vil være mellom 56 og 57 milliarder kroner, mot litt over 55 milliarder i 2012, sier han.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no