Gjør helomvending etter å ha varslet butikkdøden: Spår treg netthandel og flere matbutikker

Nå tror konsulentselskapet som spådde butikkdøden på flere fysiske dagligvarebutikker.

DAGLIGVAREBRANSJEN: Flere netthandelaktører har forsøkt å øke markedsandelen i bransjen. Fortsatt står de fysiske butikkene for store deler av omsetningen.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
Publisert:

For fem år siden spådde dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting at netthandelboomen – når den kom – ville bety døden for mange av dagens konvensjonelle dagligvarebutikker.

Nå avblåser konsulentselskapet butikkdøden. De tror tvert imot på flere dagligvarebutikker de neste årene.

– Det tar litt tid å vende vaner, og det å gå i butikk tar lang tid å vende av, sier norgessjef og partner Monica Ødegaard i PA Consulting.

– Det viser seg at nordmenn er mer glad i å gå i butikk enn hva vi gir utrykk for når vi blir spurt. Vi liker å se på frukt og grønt og ferskvarer før vi kjøper dem, sier hun.

Les også

Grensehandelen øker mer enn en halv milliard

Har gått saktere

Netthandelboomen har dessuten latt vente på seg innen dagligvare. Mens andelen nettsalg av dagligvarer ligger på litt over én prosent, ligger for eksempel andelen nettsalg av elektronikk på 30 prosent, opplyser Ødegaard.

– Utviklingen i dagligvare har gått saktere enn man antok det ville, og har ikke tatt så mye markedsandeler som man trodde. I tillegg til at nordmenns vaner synes vanskelig å vende, viser det seg vanskelig å få lønnsomhet på netthandel generelt. Det er kostbart å kjøre ut til de få folkene som handler på nett, sier hun.

Norgessjef og partner Monica Ødegaard i PA Consulting.

PA Consulting

I tillegg er tilgjengelighet et viktig stikkord, påpeker hun.

– I Norge ligger butikkene svært tett sammenlignet med for eksempel i Sverige. For de aller fleste av oss er det ikke langt til butikken.

PA Consulting tror heller ikke det kommer noen netthandelboom innen dagligvare med det aller første.

Ifølge deres estimater vil markedet for dagligvarer på nett krype opp mot 3 milliarder kroner i 2020. Det tilsvarer en markedsandel på 1,5 prosent.

– Jeg tror at hvis man ser noen år fremover, vil det ikke være en stor andel av handelen som går over nett. Dagligvarehandelen henger etter, sier Ødegaard.

Dagligvarer på nett er imidlertid i vekst i Norge, opplyser hun. I 2016 var omsetningen 2,1 milliarder kroner, en økning på 40,2 prosent fra 2015. Likevel utgjør netthandelen altså kun drøyt én prosent av omsetningen i dagligvarehandelen i Norge.

Les også: Grensehandelen øker mer enn en halv milliard

Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no mener netthandelen vil øke stort i tiden fremover.

Foto: Mattis Sandblad VG

Kolonial.no-sjefen tror netthandel vil vokse videre

Karl Munthe-Kaas, daglig leder for den nettbaserte dagligvarebutikken Kolonial.no, er overrasket over analysen til Ødegaard.

– Dette er oppsiktsvekkende fra PA Consulting. Det er helt andre toner enn det man har hørt tidligere fra dem.

Munthe-Kaas mener derimot netthandelen i norsk dagligvarebransje vil øke, og peker blant annet på handelen på nett fortsatt er lite sammenliknet med andre land. Blant annet trekker han frem at andelen er på 7,5 prosent i Storbritannia.

– Norgesgruppen har etablert fryktelig mange butikker, fordi de kan tilby de samme prisene selv om de er mer ineffektive. Dette har ført til mange, relativt små, butikker i Norge, sier Munthe-Kaas.

– Nordmenn har ikke fått muligheten til å gå til et supermarked med stort vareutvalg og lave priser, og da går man til den nærmeste butikken. Det betyr ikke at nordmenn ønsker det slik, men at bransjen har jobbet det frem.

Munthe-Kaas tror en viktig brikke i analysen er konkurransen innad i bransjen.

– Jeg tror vi kommer til å begynne å håndheve konkurranselovgivningen bedre, og det kommer til å forandre dynamikken. De mest effektive og større butikkene vil få lavere priser, og utkonkurrere dyrere og små butikker, sier Kolonial.no-sjefen.

Les også

Mega taper terreng, men har planer om å stjele en milliard av Oslo-markedet

Lavpris viser vei

Ifølge PA Consulting har alle de største lavpriskjedene planer om å opprette flere butikker i årene som kommer. Det er imidlertid et viktig skille mellom lavpriskjedene og de øvrige kjedene i denne utviklingen:

– Lavpriskjedene går frem. Supermarkedene har ikke tilsvarende utvikling, sier Ødegaard.

– Det er veldig kamp mellom lavpriskjedene, og Kiwi, Rema og Coop Extra er de største konkurrentene. Men så er det selvfølgelig et spørsmål når alle vil ha vekst, om det er plass til alle, legger hun til.

Les også

NHO: Sukkeravgiften gir 500 millioner mindre enn regjeringen regnet med

Les også

Googles stemmeassistent til Norge

Les også

– Hadde vært over om vi ikke hadde hatt penger i banken

Her kan du lese mer om