Gulating inngår avtale med Hansa: – Vi har ikke solgt sjelen

Gulating vil bli Norges største pubkjede, og får Hansa som partner for å klare det i løpet av få år.

SPESIALØL: Gründer Rolf Ivar Skaar (t.h.) besøker ølutsalget på Lambertseter i Oslo som drives av tidligere butikksjef i Meny, Lars Haug (t.h.).

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

Gulating-pubene er kjent for spesialøl fra mindre bryggerier. Nå har de invitert den norske ølkjempen Hansa med på laget.

– Det er relativt store investeringskostnader knyttet til dette, og Hansa kommer til å ta en betydelig del av denne kostnaden for å få sine linjer inn i alle våre puber, sier driftssjef i Gulating Gruppen, Tom Anders Solberg, til E24.

Gulating Gruppen ble startet av Rolf Ivar Skaar som, sammen med Skaar-familien i ryggen, skal bygge ut 40 nye puber, og vil bli Norges største pubkjede i løpet av få år.

Selskapet har i skrivende stund seks puber, og har ambisjoner om å etablere ti puber i året.

Det vil koste eierne rundt 100 millioner kroner i investeringer.

Gulating har også 23 ølutsalg.

– Har ikke solgt sjelen

Mange mindre bryggerier er kritiske til de store bryggerienes makt i møte med butikkjedene og pubutsalg, og Gulating har vært et fristed for de små bryggeriene.

– Hva sier dere til de mindre bryggeriene nå som dere har inngått en avtale med en av de virkelig store?

Les også

Folkefinansierer ølkjede: Skal ha 45 puber og butikker i løpet av året

– Det er viktig for oss å få frem at vi ikke har solgt sjelen i denne avtalen. Vi har ikke solgt noen aksjer i selskapet og har heller ingen planer om det, sier økonomidirektør Lasse Olberg og fortsetter:

– Vi vet at det er mange ildsjeler rundt omkring i Norge som er opptatt av at de store ikke skal få plass, men vi ønsker å skape en plattform både for folk flest, og for de som er over gjennomsnittet glad i øl.

Oolberg sier at til tross for avtalen vil de mindre bryggeriene fremdeles representere det største utvalget i Gulating-pubene.

Gulating Gruppen vil ikke si noe om hvor mye Hansa bidrar i ekspansjonen. Det er for øvrig vanlig at de store bryggeriene betaler for å få ølet sitt inn i puber, både til enkeltpuber og større kjeder.

Skår-familien som har den desidert største aksjeposten i Gulating grunnla sin formue på Norsk Data, og har siden tjent stort på investeringer i næringseiendom, shipping og oppstartsselskaper.

– Kunne dere gjort dette alene, uten en kommersiell partner?

– Vi kunne gjort denne ekspansjonen alene, men for å få til dette i løpet av svært kort tid hjelper det veldig med Hansa som partner, sier Solberg.

Spesialølsalget synker

For Gulating var det viktig å finne en partner som har bevist at de vil satse på spesialøl. Selskapet mener Hansas kjøp av bryggeriene Nøgne Ø og Austmann viser dette.

Øldrikkingen i Norge sank i mange år til fordel for vin, men har de siste par årene igjen sett vekst.

Les også

Produksjonen i gang igjen: Nok CO₂ til ølproduksjon

Tall fra SSB viser at etter nedgang fra 2008 og utflating fra 2012, begynte omsetningen av øl å stige fra 2015 (se graf lenger ned i saken).

Til tross for dette drikker vi mindre spesialøl enn tidligere.

NRK skriver at Bryggeri- og drikkevareforeningen har sett en nedgang i salg av mikrobrygget øl vært på seks prosent i år, sammenlignet med samme tid i fjor.

Dermed tror foreningen at nærmere halvparten av alle mikrobryggerier forsvinner i løpet av et par år.

Hansa: Bra for omsetningen

– Denne avtalen er superinteressant, ettersom Gulating planlegger en så stor ekspansjon. Dette åpner for en fin tilvekst for omsetningen vår innenfor utelivskanalen, sier konstituert administrerende direktør i Hansa Borg, Lars Giil.

Han overtok roret etter Lars A. Midtgaard som styrte selskapet i 14 år brått gikk av i mai etter strid om ølgigantens vei videre.

Giil sier små bryggerier ikke trenger å frykte konkurranse fra Hansa, til tross for inntoget i Gulating.

– Vi ser på de mindre bryggeriene som et supplement, ikke som konkurrenter. Vi vil holde liv i mange valgmuligheter, sier han.

Hansa konkurrerer med de andre store bryggeriene om rettigheter i så mange norske puber som mulig, men kaller Gulating-ekspansjonen som spesielt verdifull.

– For oss var det viktig å bli en del av denne pubekspansjonen. Vår strategi er at vi skal ha en sterk lokal forankring, og jobber for å styrke grunnlaget for alle de lokale bryggeriene vi driver i dag, og da passer dette samarbeidet bra.