Sjekk listen! Her er verdens mest verdifulle selskap

Jeff Bezos går fra suksess til suksess om dagen.

MED GRUNN TIL Å GLISE: Jeff Bezos har hatt en latterlig bra start på det nye året.

Foto:
Publisert:

Amazon-gründeren passerte nylig Bill Gates som verdens rikeste mann – og januar har startet fantastisk for den amerikanske netthandelsgiganten.

Torsdag kveld kom selskapets kvartalstall for de tre siste månedene i 2017. Selskapet knuste forventningene, og leverte sine beste veksttall i julesesongen på åtte år.

Bezos selv økte formuen sin med 6,5 milliarder dollar, tilsvarende 50 milliarder kroner i etterhandelen på Wall Street, skriver Bloomberg.

Vokste med 42 prosent

Nå kommer nok en god nyhet: I den årlige merkevarekåringen Brand Finance gjennomfører, er Amazon kåret til verdens mest verdifulle selskap.

Brand Finance har regnet seg frem til at Amazons markedsverdi vokste med 42 prosent i løpet av det siste året, og at merkevarens verdi la på seg til 150,8 milliarder dollar, vel 1.168 milliarder i norske kroner.

David Haigh, sjef i Brand Finance, uttaler ifølge nettstedet The Drum:

Jeff Bezos sa en gang at «merkevarer er mer verdifulle online, enn i den fysiske verden.» Han bevist sin egen tese med selskapet han valgte å gi navnet Amazon, etter den største og bredeste elven i verden, og 23 år senere er hans selskap som elven en ustoppelig kraft, som strømmer over alt og alle. Alt tyder på at Amazon-merkevaren vil fortsette å vokse og utvide seg.

Brand Finance konkluderer i rapporten at Amazon nå er verdens største og mektigste både når det gjelder børsverdi og inntjening.

To norske på topp-500

Det påpekes også at de gjennom oppkjøp av kjeden Wholefoods også har sikret seg fotfeste innen de fysiske butikkene, i tillegg til fortsatt å være størst på salg, frakt og infrastruktur digitalt.

NUMMER 197: Eldar Sætre og Statoil.

Foto: Scanpix

Apple slår tilbake og tar annenplassen. Det samme gjorde de i fjor, men den gangen falt de med 27 prosent i kåringen. Rapporten påpeker at IT-giganten sliter med å fornye seg, og derfor må se Amazon seile ifra.

Google følger deretter på siste pallplass. Google hadde tidligere tronen, og leverer bra på pengesiden, men er for fastlåst til én sektor til å kunne hamle opp med Amazon, heter det.

Hva så med de norske? Kun to selskap på topp 500-listen: Statoil faller to plasser fra 195. til 197. plass, mens Telenor går fra 208. plass til nummer 247.

Beste skandinaviske merkevare er ikke overraskende Ikea, som går fra 42. til 46. plass.

Her er verdens ti mest verdifulle selskap, ifølge Brand Finance:

1. AMAZON (USA), merkevareverdien anslått til 150,8 milliarder dollar – om lag 1.168 milliarder kroner. Netthandlesgigantens markedsverdi har styrket seg 42 prosent fra 2017 til 2018. På bildet ser vi gründer og storeier Jeff Bezos, som nå er verdens rikeste mann.

Foto: Ted S. Warren AP

2. APPLE (USA), markedsverdi på 146,3 milliarder dollar, i norske penger er det 1.155 milliarder. Markedsverdien til IT-giganten kjent for telefoner, nettbrett og datamaskiner er opp 37 prosent, ifølge Brand Finance' kåring.

Foto: Josh Edelson AFP

3. GOOGLE (USA), merkevareverdien anslått til 120,9 milliarder dollar – 937 milliarder i norske kroner. Opp ti prosent fra fjorårets rapport.

Foto: Prakash Singh AFP

4. SAMSUNG (Sør-Korea), merkevaren anslås å være verdt 92,3 milliarder dollar. i norske penger: Litt over 712 milliarder. opp 39 prosent fra i fjor.

Foto: Ahn Young-joon AP

5. FACEBOOK (USA), nettsamfunnet har blitt en pengemaskin på annonsesiden. Merkevarens verdi anslås til 89,7 milliarder dollar, i kroner 696 milliarder. Bildet viser gründer Mark Zuckerberg.

Foto: Stephen Lam Reuters

6. AT & T (USA), det største telekomselskapet i USA har ifølge Brand Finance en merkevare som er verdt 82,4 milliarder dollar. I norske penger litt over 634 milliarder, det 5 prosent ned fra 2017. Bildet viser konsernsjef Randall Stephenson.

Foto: Brendan McDermid Reuters

7. MICROSOFT (USA). Bill Gates er forbigått av Jeff Bezos som verdens rikeste mann – og selskapet hans faller også fra femte- til syvendeplass på Brand Finance-kåringen med en anslått merkevareverdi på 81,1 milliarder dollar, cirka 626 milliarder i norske kroner.

Foto: Emmanuel Dunand AFP

8. VERIZON (USA), teleselskap med anslått merkevareverdi på 62,8 milliarder dollar, cirka 487 milliarder kroner.

Foto: Elise Amendola AP

9. WALMART (USA). Butikkjeden har en anslått merkevareverdi på 61,4 milliarder dollar (472 milliarder kroner), et ørlite fall på én prosent. Og én plass ned fra 2017.

Foto: Scanpix

10. ICBC (Kina), eller Industrial and Commercial Bank of China, om du vil. Banken har en merkevareverdi anslått til 59,1 milliarder dollar, cirka 457 milliarder i norske kroner.

Foto: Reuters

Her kan du lese mer om