Feirer med salgsøkning

50 år på boks for joikakakene.

POP: Nordmenn blir aldri lei joikakakene.
Publisert:

Vokste du opp på femti- eller sekstitallet, nikker du nok gjenkjennende til synet av den røde hermetikkboksen, med den smilende samegutten på.

Men fortsatt er de små kjøttkakene av reinsdyrkjøtt, og nedlagt i brun saus populære.

- Joika er nok Norges mest kjøpte middagshermetikk gjennom tidene. I år vil vi trolig sette til livs 1,5 millioner bokser, 15 prosent mer enn i 2009, sier merkevaresjef Kjersti Sørby i Nortura.

- Nostalgi

Hun varsler ingen stor feiring av femtiårsjubilanten. Men markeringer rundt om i butikkene vil det bli.

- De fleste nordmenn har jo kjent de hermetiske Joikakakene i viltsaus mesteparten av sitt liv. Derfor skal vi si høyt og tydelig fra om at Joika er blitt femtiåring, sier Sørby.

Ifølge førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI, er også Joika et produkt som de fleste nordmenn har vokst opp med.

- Matretten er en vane vi har overtatt fra foreldrene våre, så det ligger også mye nostalgi i å holde tradisjonen i hevd, sier Samuelsen.

Han mener gjenkjennelse har vært avgjørende for suksessen.

- Det er for risikabelt å tukle med både oppskriftene og boksen, mener han.

Merkekarakter

Og sier at emballasjen er symbolet på alt kjøperen forbinder med innholdet.

- Fargene, skrifttypene og den glade samen på etiketten er med på å gi Joika merkekarakter, mener Samuelsen.

Mannen som skapte Joika heter er Jørgen Nordskar. Han er i dag 86 år, men husker godt hvordan det hele startet.

- Ønsket var å lage kjøttkaker av kjøtt som smakte godt, og var rimelige, forteller han.

Billigere

Man ville tilby kjøttkaker på boks, i tillegg til mye god saus. Reinsdyrkjøtt ble valgt fordi det var billigere enn storfekjøtt, forteller han.

- Og størrelsen på kjøttkakene skulle være små, for å rekke til hele familien.

Flere nyheter på E24

Publisert: