Sjømatrådet: – Kina-toget går fra norsk laks

Norsk sjømateksport øker i verdi, men synker i volum. Sjømatrådet er spesielt sultne på Kina, som ser ut til å ha fått en ny laksevenn i Chile.

CHILENSK UTFORDRER: Norges lakseeksport til Kina er fortsatt langt unna gamle høyder. I stedet har Chile tatt markedsandeler, her fra et fileteringsanlegg i Puerto Montt i Chile.

Foto: Stringer Reuters
Publisert:

Norge eksporterte 276.000 tonn sjømat for 9,9 milliarder kroner i november, viser tall fra Norges sjømatråd.

Volumet falt med 8 prosent, mens eksportverdien økte med 11 prosent eller 990 millioner kroner fra november i fjor. Hittil i år har Norge eksportert 2,5 millioner tonn sjømat til en verdi av 90,7 milliarder kroner, ifølge rådet.

Likevel kommer en advarende pekefinger fra Sjømatrådet.

«Det virker å være en gjengs oppfatning om at norsk laks har fått tilbake fotfestet i Kina, men faktum er at Norge slettes ikke har vunnet tilbake den markedsposisjonen de en gang hadde. Kina-toget går, men norsk laks står i stor grad igjen på perrongen», skriver rådet i en e-post til E24.

Lakseanalytiker Paul Aandahl i Norges sjømatråd utdyper problematikken.

– Vi har fortsatt utfordringer med markedstilgangen i Kina, og det er utfordringer som andre land ikke har, etter det vi vet. Spesielt har Chile økt tilgangen til Kina, mens Norge taper markedsandeler.

Les også: (+) Dette er de største fiskene i Lakse-Norge

Kinas harme

Lakseeksporten til Kina ble redusert til det helt marginale etter at Nobels fredspris ble tildelt den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010. Samarbeidsklimaet mellom Norge og Kina frøs til is, og norske bedrifter ble rammet over natten.

Fra en markedsandel på over 90 prosent gikk eksporten rett i havbunnen. I juni 2015 ble det innført 96 kilo, tilsvarende rundt 15 store laks, fra Norge til Kina. Trolig var det kun snakk om en vareprøve.

Les også

Skal bli det største anlegget i verden i sitt slag: Oppdrettsgründer garanterer lusefri laks

I juli i år hevet Kina forbudet mot lakseeksport fra Troms, Nordland og Trøndelag (tidligere Sør-Trøndelag), og siden da har situasjonen veldig sakte gått mot en type normalisering. Men det er langt igjen, ifølge Sjømatrådet.

– Tiltak som ble innført da (etter Nobelprisen, journ.anm.) er fortsatt en hemsko for Norge. I tillegg ser vi at den luseproblematikken som har vært i Norge, der man velger å slakte fisken i stedet for å avluse, gjør at vi produserer fisk av mindre størrelse, som da ikke er like verdsatt i Kina. De ønsker å kjøpe fisk over seks kilo. Så vi har mindre storfisk tilgjengelig, samt at vi har begrensninger som ligger på det veterinære, sier Aandahl.

– Vi forventet at ved en normalisering av tilgangen til det kinesiske markedet, så skulle Norge øke sin andel av totalmarkedet. Selv om vi ikke forventet å ta tilbake alt det tapte, var det forventet en markedsandel på 65 prosent. Andelen av markedet for fersk hel laks i dag ligger på 24 prosent. Det er stor avstand til 65 prosent.

Mindre enn Australia

I september var andelen nede i 16 prosent. Samtidig har Chile en økende andel, og er oppe i 38 prosent hittil i år. I september var Chiles andel på 46 prosent, opplyser Aandahl.

– De har en frihandelsavtale, med nulltoll på fisken, og kan derfor ha lavere prising. Og så har de hatt en gunstig utvikling i produksjonen, som gjør at de har produsert større fisk. Men sett bort fra det så er Norge fortsatt ledende i verden på å produsere stor fisk. Vi produserer over dobbelt så mye stor fisk som Chile, men likevel har vi en mye lavere markedsandel i Kina. Så her er det en mismatch.

Les også

Marine Harvest-sjefen håper ny merkevare vil gi milliardhopp

Verre er det kanskje at til og med Australia har slått Norge på lakseeksport til Kina, med en markedsandel på 22 prosent i september.

– De er faktisk større enn Norge på tilførsel til Kina i september, og de har en produksjon som er cirka 4 prosent av den norske totalen. At Australia skal være større enn Norge er veldig spesielt, selv om det bare er for en kort periode.

Frihandel får mye å si

Selv om eksporten av laks fra Norge til Kina sammenlignet med 2017 har hatt en betydelig økning (vekst i volum YTD er 407 prosent), er ikke i Norge i stand til å ta del i veksten i markedet på samme måte som vi nok hadde sett for oss tidligere, forteller Sjømatrådets fiskeriutsending i Kina, Victoria Braathen.

– Det er et sammensatt årsaksbilde, men det gjelder fortsatt restriksjoner på laks. Selv om vi fikk en åpning av de tre fylkene, er det fortsatt store virksomheter fra de tidligere utestengte fylkene som venter på å bli godkjent for eksport, sier Braathen.

Hun påpeker at laks er en global vare, med et transparent handelsmønster.

– I Kina møter vi store konkurrenter, og den mest etablerte tilbyderen i dag er Chile. Chile og Kina har en frihandelsavtale som gjør at man har nulltoll på laks, mot norsk laks som har 10 prosent toll.

– Det viktigste er å få like konkurransevilkår, at man kan stille med samme utgangspunkt som andre tilbydere. Vedrørende toll spesielt, er 10 prosent av betydning i et marked som dette. Det er med dette bakteppe den mer beskjedene utviklingen til Kina må sees. Da har man heller sett vekst i EU.

Les også

Ferske tall fra oppdrettsbransjen: Venter vekst i 2019

Fiskeriministeren: – Møysommelig jobb

Fiskeriminister Harald T. Nesvik er ikke enig i at Norge er i ferd med å gå glipp av potensiell lakseeksport til Kina.

– Jeg har sett utsagnet fra Norges sjømatråd på at vi står igjen på perrongen og Kina-toget har gått for norsk laks. Nei, det gjør vi ikke, sier Nesvik.

– Vi har hittil i år en økning i verdien, selv om jeg gjerne skulle sett det høyere. Men det er ikke slik at Norge ikke får solgt laksen sin. Det er stor etterspørsel på laks, slår han fast.

Han viser til at regjeringen har lagt til rette for vekst innenfor laksemarkedet, og gitt rom for å produsere mer og større fisk knyttet til markedet i Kina. Dessuten jobbes det aktivt i forhandlingene om en frihandelsavtale med Kina, som vil gi bedre vilkår enn lakseavtalen.

– Vi så jo hvor lang tid det tok å åpne dette markedet igjen. Det tar fryktelig kort tid å rive ned, men veldig lang tid å bygge på plass igjen, og å bygge posisjoner. Det er noe man må jobbe møysommelig med hele tiden. Derfor jobber vi for frihandel.

En frihandelsavtale med Indonesia signeres i neste uke, ifølge Nesvik, slik at toll på norsk laks til Indonesia blir null i løpet av noen år.

Her kan du lese mer om