Kolonial skal spare millioner på nybakte brød

Norges største matbutikk på nett tar nye lønnsomhetsgrep - starter bakeri.

NETTBRØD: Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas på plass i selskapets lager på Lørenskog. I år har de måtte gjøre plass mellom hyllene til et flunkende nytt bakeri.

Foto: Javad Parsa
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Dette er en nøkkelsatsing for oss i 2018, sier Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas om det rykende ferske bakeriet som står klart i Kolonials lokaler på Lørenskog.

Jakten på lønnsomhet og nye kunder gjorde at Kolonial tok beslutningen om å kjøpe frukt og grønt direkte fra norske bønder. Nå tar de samme grep på brød og bakevarer.

– For vår egen del snakker vi om betydelige besparelser på mange millioner, sier Munthe-Kaas i tillegg til bedre marginer enn hva de har på brødsalg i dag.

Han sier brødene skal være av bakerikvalitet, men til en pris tilsvarende billigkjedene.

Det var Bakeri.net som først omtalte saken.

Snu verden på hodet

Kolonial eier 51 prosent av bakeriet, de resterende 49 prosentene eies av Gjermund Østby og Torstein Aase Johnsen som kommer fra Godt Brød og French Bakery.

– Vi har veldig troen på kraften av gründerskap, og mener denne modellen kan fungere på mange områder, sier han.

Målet er at kundene kan kjøpe ferske brød fra nettbutikken fra uke seks.

Munthe-Kaas sier at det ikke bare dreier seg om mer penger i kasse, det handler også om trygghet.

ERFARING: Torstein Aase Johnsen har bakgrunn fra Godt Brød er i gang ved det nye Kolonial-bakeriet på Lørenskog. Han er også en av to deleiere i det nye bakeriet.

Foto: Kolonial

– Det kan være utfordrende å kjøpe brød fra andre leverandører, og vi har måtte snu verden på hodet et par ganger for å sørge for at kundene våre får brødet de har bestilt, sier han og legger til at det også har skjedd at kundene ikke har fått brødet som de har bestilt.

I 2017 vil Kolonials omsette for 800 millioner kroner, ifølge selskapet selv. Det er slike volumer som har åpnet opp for muligheten for å starte bakeri.

– Dette har vært planlagt et halvt års tid, og er noe vi nå kan gjøre på grunn av at vi har vokst oss store nok, sier Munthe-Kaas.

Vil ikke utfordre Brødboksen

Frem til nå har Kolonial fått sine ferske brød fra ulike produsenter, og ser ikke bort ifra at de også i fremtiden satser på egne varer, eller råvarer kjøpt direkte fra produsenten.

– I dag har vi veldig gode partnere på kjøtt, fisk og ferdiglagde middager. Vi vil hele tiden vurdere å inngå enda tettere partnerskap på slike områder på lik linje med frukt og grønt og bakeridriften.

Når det er sagt, vil ikke Munthe-Kaas direkte utfordre verken matkassene eller andre aktører som Brødboksen.

– Vi har ingen planer om å utfordre dagens brødaktører, men i fremtiden håper vi å levere maten når folk ikke er hjemme, og kan på denne måten også åpne opp for morgenlevering.

Han understreker at brødene de introduserer holder høyere kvalitet enn alle konkurrenter.

– Etter at vi begynte å kjøpe frukt og grønt direkte fra bonden har både pris og kvalitet bedret seg betraktelig, og vi selger mye mer frukt og grønt enn vanlige butikker. Vi håper på en slik effekt også i bakeriet, avslutter Munthe-Kaas.

Saken fortsetter under bildet.

– Lite lønnsomt

Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark har tro på Kolonial, men har lite tro på at bakeriet i seg selv vil bety store inntekter.

EKSPERT: Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark tror Kolonials etterspørsel på brød i dag er for liten alene til å forsvare å drive et helt bakeri.

Foto: Varde Hartmark

– Isolert sett tror jeg ikke dette lønner seg, vi må tilbake til volumspillet hvor jeg i dag vurderer at etterspørselen fra Kolonial alene ikke er nok til å få bakeriet til å gå rundt.

Han er kritisk til at Kolonial blander lavpris- og premiumsegmentet.

– Når Kolonial selger bakeribrød til folk flest til en billig penge, prøver de nå å samle to filosofier som ikke er forenelige. Men det kan jo være en strategi for å tiltrekke seg nye kunder som ikke er i lavprissegmentet, sier han og fortsetter.

– Det kan også være en løsning å selge bakevarer til andre aktører frem til bakeriet er lønnsomt for Kolonial alene.

Til tross for kritikken synes han ikke bakeriet er noen dårlig ide.

– Jeg synes ideen er spennende, og det er fornuftig og samlokalisere bakeriet med varehuset. Dette er veldig i tiden, og godt tenkt fra Kolonial sin side, sier Mueller.

Han tror dette trekket fra Kolonial vil bidra til en større konsolidering av matleveringsmarkedet i tiden som kommer.

Les også

Extra skal åpne 100 nye butikker i 2018

Les også

Coop satser på nett i Danmark og Sverige, men Norges-sjefen vil ikke følge etter

Les også

Komplett tar i bruk Amazon-triks midt i julehandelen

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Netthandel
  3. Digitalisering
  4. Teknologi

Flere artikler

  1. Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

  2. – Vi er nær en avtale med ny partner

  3. Betalt innhold

    Kolonial har skjemt bort kundene sine. Det kan være selskapets største problem

  4. Annonsørinnhold

  5. Kolonial.no og Clas Ohlson inngår samarbeid

  6. Kraftig økning for Meny.no - fortsatt langt etter rivalen Kolonial.no