Kinas «Justin Bieber» er sentral i Innovasjon Norges nye turistsatsing i landet

Turiststrømmen flatet ut i 2017. Nå lover Innovasjon Norge mer «lettbeint markedsføring» av landet.

NORGESBESØK: Den kinesiske superstjernen Wang Yuan lager musikkvideo i Myrkdalen.

NORGESBESØK: Den kinesiske superstjernen Wang Yuan lager musikkvideo i Myrkdalen.

Foto: Marit Hommedal NTB scanpix
Publisert:,

Nordmenn som ferierer i hjemlandet står for rundt 75 prosent av overnattingsdøgnene hos norske hoteller, campingplasser, hytter og vandrerhjem, ifølge Innovasjon Norge.

I 2017 var antallet omtrent uendret, noe som pekes ut som hovedgrunnen til at det for første gang siden 2014 ikke ble satt ny turistrekord.

– Norge er langt fra fullt, med unntak av noen få steder noen uker i året. Vi behøver flere besøkende gjennom hele året, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Turiststrømmen fra utlandet øker samtidig med 2 prosent sammenlignet med 2016. Siden 2005 har hele 50 prosent av veksten fra utlandet kommet fra Asia og USA, med en oppgang i 2017 på henholdsvis 32 og 20 prosent.

– Norge er et sesongbasert reisemål, hvor all veksten i 2017 kom i sommersesongen. I dag er amerikanske og kinesiske besøkende noen av de viktigste i sårbare skuldersesonger, og det er god grunn til å tro at potensialet er større, sier Holm.

Les også

Kinesisk turistboom til Norge

Kinas Justin Bieber

Her kan mye av nøkkelen ligge for 2018 og årene fremover, tror reiselivsdirektøren. Særlig med tanke på at Kina alene representerte 25 prosent av alt turistforbruk i verden i 2016. Planen for i år er å utnytte mulighetene som dukker opp når det skjer noe spennende relatert til Norge, sier hun.

Annonsørinnhold

– For eksempel dette med Wang Yuan: Når han livestreamer fra Myrkdalen til sine 80 millioner følgere, så har jo vi en kampanje gående i Kina om det å stå på ski i Fjord-Norge vinterstid, sier Holm til VG.

POPULÆR: Den kinesiske 17-åringen Wang Yuan er blant Kinas mest populære artister. På mandag kommer han til Myrkdalen i Norge, invitert av blant andre reiselivsdirektør Bente Bratland Holm (foran) i Innovasjon Norge.

Foto: David Bach E24 Dine Penger

Hun snakker om Kinas «Justin Bieber», som er frontfigur i popbandet TFBoys, og som skal spille inn ny musikkvideo i Myrkdalen, Flåm og Bergen denne helgen.

I et samarbeid mellom flere norske reiselivsaktører og Innovasjon Norge er besøket en del av satsingen for å tiltrekke kinesiske turister utenom høysesongene.

Les også

Luksusturisme til Norge øker: – De kan bruke flere millioner

– Lettbeint

Den samme markedsføringen finner sted når filmen Downsizing med Matt Damon, som delvis ble spilt inn i Norge, ruller over kinoskjermene.

– Da kjører vi budskapet i sosiale medier om hvordan du kan besøke disse og disse plassene, og så videre. Så vi henger oss på. Planen blir nok å bruke dette året til å omstille oss til å være mer lettbeint i markedsføringen, sier Holm.

17-åringen Wang Yuan er dessuten utnevnt som vintersportsambassadør av Beijing i forkant av vinter-OL 2022, og Holm tror hans livestream på mandag vil tiltrekke seg kinesere som akkurat har fått øynene opp for utendørsaktiviteter vinterstid, gjerne med norske fjorder som bakteppe.

Prosjektet med å få Yuan til Norge kostet knappe 300.000 kroner totalt, ifølge Holm. Flybilletter og hotellopphold betaler tenåringen og hans entourage på 21 selv.

– Det eneste han ønsker seg er en sånn genser som de norske OL-utøverne skal ha på seg i Peyongchang. Så det skal jeg ut og handle i ettermiddag, sier reiselivsdirektøren.

Les også

SAS inngår byttehandel med Avinor: Lavere kostnader mot nye ruter

Les også

Hurtigruten legger inn anbud på ruten langs norskekysten

Les også

Torsdag kommer Hollywood til Preikestolen

Les også

SAS inngår milliardavtale med Apollo

Annonsørinnhold