Fortsatt millionunderskudd for kleskjede: – En tøff bransje

Selskapet bak kjeden Zavanna som selger klær for voksne kvinner gikk med underskudd på nesten 19 millioner kroner i 2018. De er likevel godt fornøyd.

JOBBER MED UNDERSKUDDET: Daglig leder i Retail Management er fornøyd med fjorårets resultater, tross et millionunderskudd på nesten 19 millioner.

JOBBER MED UNDERSKUDDET: Daglig leder i Retail Management er fornøyd med fjorårets resultater, tross et millionunderskudd på nesten 19 millioner.

Foto: Zavanna Amfi Borg
Publisert:

– Vi jobber med underskuddet, men er godt fornøyde med utviklingen tross alt. Vi hadde en god organisk salgsvekst i 2018, som var mye bedre enn den generelle utviklingen, sier Knut Kråkernes, daglig leder i Retail Management.

Retail Management er driftsselskapet bak kleskjeden Zavanna, og selskapet gikk med et underskudd på 18,8 millioner kroner i 2018, en forbedring fra et underskudd på 21,8 millioner året før.

Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.

Selskapet økte derimot omsetningen, og kunne bokføre en inntekt på 315 millioner kroner, opp 16 prosent fra 271,8 millioner kroner året før.

Ifølge rapporten ble selskapets driftsresultat 4,1 millioner kroner bedre enn budsjettert, grunnet høyere omsetning enn forventet.

Driftsresultatet kom på minus 23,86 millioner kroner, mot minus 28 millioner i 2017.

Les også

Netthandelskjempen Ellos Group selges til Nederland

– Bedre enn gjennomsnittet

Selskapet fikk et resultat før skatt på minus 23,7 millioner kroner i fjor, en oppgang fra minus 27,99 millioner kroner året før.

Annonsørinnhold

– Det er en tøff bransje, og man leser daglig om nedgang og negativ salgsvekst innen varehandel, og da spesielt innen klær. Vi gjør det likevel bedre enn gjennomsnittet, sier Kråkernes.

Av kostnadene til selskapet var 172 millioner knyttet til drift- og varekostnader i Zavanna-kjeden, ifølge resultatrapporten.

I slutten av 2018 tok Retail Management over 13 PM-butikker, etter at sistnevnte kleskjede gikk konkurs i fjor høst. Begge kleskjedene retter seg mot segmentet «kvinner over 35».

– Vi er ekspansive, og får henvendelser ukentlig fra gårdeiere som er interesserte i butikkene våre. Men vi prøver å ikke ekspandere for fort, sier Kråkernes.

Les på E24+ (for abonnenter)

Advokatene som avgjør «døde» butikkers skjebne

Overtagelse av PM

– Vi åpnet et par av butikkene i desember, men mesteparten ble åpnet denne våren, sier forteller Kråkenes om PM-butikkene som ble overtatt i fjor.

Den gangen skrev Nettavisen at overtagelsen ville føre til at Zavanna gikk fra 80 til 93 butikker.

I resultatrapporten kommer det imidlertid frem at selskapet hadde 97 butikker ved utgangen av 2018, to flere enn ved inngangen til regnskapsåret.

Ifølge Kråkernes skyldes dette at flere Risøe-butikker er omgjort til Zavanna-butikker, i tillegg til overtagelsen av PM-butikkene.

– Fire Risøe-butikker ble omprofilert til Zavanna i mai og i juni, og så blir to omgjort i august. Vi tar et par stykker utover høsten også, planen er at det kun skal stå Zavanna-butikker igjen, sier Kråkernes.

Ifølge en oversikt på nettsiden til Zavanna finnes det i dag 107 Zavanna-butikker i Norge.

Les også

Svært svake tall i klesbransjen: – Vi tror dramatikken vil prege 2019 også

– Tøffe tak i bransjen

– Det er tøffe tak i bransjen, men vi synes vi har hatt en god utvikling så langt i år og, med litt salgsvekst. Vi slåss med gode tall fra fjoråret, og været nå i sommer har gjort at salget av sommerklær har sunket litt, men i sum ligger vi der vi skal være, sier Kråkernes.

Over 300 personer mistet jobben da PM gikk konkurs, etter tre års hard kamp mot nedleggelse. Ifølge regnskapet hadde selskapet gått med et samlet underskudd på 73 millioner kroner.

PM slet med å finne kjøpere etter konkursen, og Kråkernes fortalte Nettavisen i 2018 at det var uaktuelt å kjøpe hele kleskjeden.

Til E24 sier han at det var trist at det gikk som det gikk med PM-kjeden.

– Det var selvfølgelig trist at det skulle gå gærent med PM, de var jo våre bransjekollegaer. Men det gjorde at mange lokaler på steder vi ikke er etablert i åpnet seg for oss, noe som var positivt, sier Kråkernes.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold