Ny æra for varehandel

Hver 10. handlekurv fra Kolonial.no inneholder nå Clas Ohlson-varer

Det tok ikke mer enn tre måneder før samarbeidet mellom Kolonial.no og Clas Ohlson bar frukter. Nå øker de antallet varer kraftig, og Kolonial sier de er i samtaler om flere eksterne partnerskap.

Clas Olson Norge-sjef Stine Trygg-Hauger og Kolonial-topp Karl Munthe-Kaas er enige om å mangedoble antallet Clas Ohlson-varer i matbutikken på nett den kommende tiden som følge av en god start på samarbeidet.

Javad Parsa
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det er kjempegøy at vi allerede etter så kort tid er oppe i 1 av 10 handlekurver, sier Stine Trygg-Hauger, Clas Ohlson-sjef i Norge til E24.

I begynnelsen av september annonserte den svenske butikkjeden at 200 av deres varer ville bli å finne i Kolonials matbutikk på nett.

En lignende samarbeid hadde blitt gjennomført i Sverige med suksess mellom Clas Ohlson og Mathem, som er svenskenes største matbutikk på nett.

– Det som er ekstra gøy er at det gikk enda raskere å komme opp i dette antallet i Norge enn i Sverige, sier Trygg-Hauger og referer til samarbeidet med Mathem.

Øker antallet

– På årsbasis vil dette bety et tosifret millionbeløp, og selv om det nødvendigvis ikke sier så mye, kan jeg si at det kommer til å gjøre en forskjell på bunnlinjen vår.

Det sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om samarbeidet.

Nå starter jobben med å øke antallet Clas Ohlson-varer i nettbutikken som i dag teller rundt 200 av de mest populære produktene.

– Vi ser for oss å mangedoble antallet, sier Munthe-Kaas.

Også han sier resultatene er bedre enn forventet.

For Kolonial.no, som fremdeles ikke er lønnsomme, er det viktig å gjøre hver handlekurv så stor som mulig, og derfor er samarbeidet med Clas Ohlson viktig.

Tidligere i år anslo konsulentselskapet Qvartz at et selskap som Kolonial må omsette for over to milliarder kroner og kapre hver 10. Oslo-borger for å bli lønnsomme. Munthe-Kaas mener selv regnestykket er feil, men kan av konkurranseårsaker ikke kommentere tallene.

Vil ikke vanne ut uttrykket

Kolonial.no har allerede utvidet sortimentet med blant annet blomster og hundemat, men sier at samarbeidet med Clas Ohlson har fått gjort at det er lettere å se etter nye partnere, og det har også kommet flere og dunket på døren, ifølge Munthe-Kaas.

– Vi får en del henvendelser fra en retailere som ønsker å samarbeide.

– Betyr det at det pågår samtaler med andre potensielle nye partnere?

– Absolutt, vi har vært ganske åpne for å utvide tjenesten den veien kunden ønsker det.

Samtidig er Munthe-Kaas tydelig på at man ikke vil bli et hypermarked på nett, som har «alt».

– For oss vil dagligvarer alltid være det viktigste, og vi vil være forsiktige med å vanne ut uttrykket. Vi kan godt ha flere kategorier enn hypermarkedene, men vi går ikke like langt ned i halen på kategoriene.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Clas Ohlson
  3. Kolonial.no

Flere artikler

  1. Tibber og Clas Ohlson med landsdekkende butikk-samarbeid

  2. Corona-viruset fører til kapasitetsproblemer for dagligvarehandel på nett

  3. Coop tar opp kampen med Kolonial og Meny på nettmat

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

  6. Eksplosjon i netthandelen – nettapotek jobber på spreng for å øke kapasiteten