Telenor avviser brudd på konkurransereglene

ESA har anklaget Telenor for å ha misbrukt sin dominerende stilling i det norske markedet. Slik svarer Telenor på anklager om å ha hindret fri konkuranse.

SLÅR TILBAKE: Telenor imøtegår ESAs varsel om brudd på konkurransereglene.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
  • Kristin Norli
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

– Vi imøtegår veldig sterkt ESAs vurdering, og mener at vi ikke har brutt konkurransereglene, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri Telenor Norge til E24.

I februar varslet EØS-reglementets «vaktbikkje» ESA at de mener Telenor kan ha brutt konkurransereglene i det norske mobilmarkedet. ESA mener at Telenor kan ha misbrukt sin dominerende stilling i to markeder for mobiltjenester til norske brukere gjennom å hindre konkurransen. I tillegg er ESA bekymret for Telenors opptreden i et tredje marked i Norge.

Disse konklusjonene er foreløpige, og ESA vil ikke fatte endelig vedtak i saken før Telenor har gitt sitt tilsvar.

Mandag ble dette svaret sendt i et brev fra teleselskapet til ESA. Telenor hadde egentlig fått frist til å svare den 11. april, men denne ble utsatt til 25. april.

Telenor Norges kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri.

Foto: Telenor

Det endelige vedtaket fra ESA vil komme når de har tatt svaret fra Telenor i betraktning. Reaksjonen kan komme til å innebære et krav om å endre praksis eller en bot.

– Hindret konkurransen

ESA (EFTA Surveillance Authority) er overvåkningsorganet som blant annet passer på at landene i EFTA overholder reglene i EØS-avtalen.

Dette er det ESA mener Telenor har gjort:

  • ESA mener det er sannsynlig at Telenors prising av mobiltilgang- og origineringstjenester for grossistkunder har begrenset konkurransen i markedet for mobilt bredbånd til privatkunder.

ESA viser til at i perioden fra januar 2008 til slutten av 2012 tok Telenor høyere priser av grossistkunder enn de selv solgte tjenester for i sluttbrukermarkedet.

  • I markedet for mobiltjenester til bedriftskunder er ESA bekymret for at Telenor har begrenset konkurransen ved å gjøre det vanskelig for kundene å bytte leverandør, og for dyrt for konkurrenter å kapre kunder fra Telenor.

Her viser ESA til at klausuler i Telenors kontrakter binder kundenes abonnementer i to år og utløser høye straffegebyrer dersom en kunde sier opp et abonnement før tiden. Gebyrene overgår det kunden kan spare ved å akseptere bindingstiden. ESAs foreløpige konklusjon er at også dette innebærer et brudd på EØS-konkurransereglene. Denne atferden pågår fortsatt, og ESA etterforsker perioden fra 2008 og frem til i dag.

Her kan du lese hele pressemeldingen fra ESA.

Vil ha høring

Når det gjelder punktet om mobilt bredbånd, mener Telenor at marginer skal måles på aggregert nivå, ikke på et begrenset segment som mobilt bredbånd.

I tillegg mener teleselskapet at konkurransen om levering av grossistprodukter til tjenesteleverandører er annerledes enn for andre tilgangskjøpere, og at Telenors posisjon ikke er dominerende i dette segmentet.

– Men selv om ESAs marginmodell legges til grunn, foreligger det ikke noen faktisk utestengende virkning – grossistkundene har hovedfokus i bedriftsmarkedet, varselet gjelder i konsumentmarkedet, sier Uribarri.

Når det kommer til binding på mobiltjenester i bedriftsmarkedet, viser Telenor til at de følger normal praksis. De mener også at Telenor har den minst innlåsende praksisen, og påpeker at binding er frivillig.

– Om vi skal kjøpe ut kunder koster det Telenor mer enn om konkurrentene kjøper ut våre kunder, sier Uribarri.

Telenor mener for øvrig at ESA mangler rettslig grunnlag, og at praksisen er nødvendig for å sikre kundene lave priser.

– Dette sikrer at kunden får best mulig håndsett eller rimeligst mulig abonnement, samtidig som det senker våre kostnader og sikrer oss at kunden overholder avtalen, sier kommunikasjonsdirektøren.

Telenor ber nå om at det vil avholdes en muntlig høring.

– Dette er en del av prosessen i relasjonen med ESA. Vi antar at dette kan bli aktuelt etter sommeren.

Parallell norsk etterforskning

Saken som ESA har under opprulling, startet for mange år siden. Etter flere år med undersøkelser i det stille, gikk i desember i 2012 representanter for ESA og det norske Konkurransetilsynet i en koordinert aksjon gjennomførte en razzia i Telenors hovedkvarter på Fornebu.

De to organene samarbeidet om denne aksjonen, men har gjennomført granskinger på hver sin kant.

Aksjonen og de to parallelle etterforskningene kom i stand etter at flere mindre mobilaktører, som leier nettilgang av Telenor, hadde klaget over telegigantens oppførsel i markedet.

Et og et halvt år etter razziaen, i mars i 2014, bestemte ESA at de på bakgrunn av sine funn ville åpne sak mot Telenor. Det er i denne saken ESA kom med sine foreløpige konklusjoner i februar, og som Telenor altså nå har sendt sitt svar på.

Les også

Mener Telenor skviser konkurrentene

Norsk gransking fortsetter

Konkurransetilsynet opplyser til E24 mandag at det ikke er noe nytt i deres etterforskning av Telenor. Den fortsetter dermed uavhengig av at ESA nærmer seg ferdigbehandling av sin sak mot telegiganten.

Ifølge tilsynet er det snakk om to helt uavhengige saker og granskinger, det til tross for at razziaen ble gjennomført i samarbeid med ESA, og at ordlyden i det Telenor anklages og/eller mistenkes for av de to omgangene, er svært lik.

Konkurransetilsynets etterforskning av Telenor gjelder nemlig «mulig misbruk av dominerende stilling i det norske mobilmarkedet», altså omtrent nøyaktig samme ordbruk som det ESA benytter.

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. ESA
  3. Mobiltelefoni
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Utsatt ESA-frist

  2. ESA mener de har nye bevis mot Telenor

  3. Konkurransetilsynet vil gi Telenor 906 mill. i bot

  4. Annonsørinnhold

  5. Får ny refs for behandlingen av konkurrentene

  6. – Har problemer med å ha en fornuftig inntjening