Pod Save America drar inn over 40 millioner i året

Podcast-bransjen ser ut til å være lukrativ for de som tidligere har vært ansatt i Det hvite hus. 

TJENER GODT: En av grunnleggerne av medieselskapet Crooked Media, Jon Favreau.

Foto: Daulton Venglar AP
  • Nina Tuv
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert: Publisert:

Tommy Vietor, Jon Lovett og Jon Favreau var alle ansatt i Det hvite hus under Barack Obama, men da USA fikk ny president i januar startet de det som nå har blitt en av verdens mest populære podcaster, «Pod Save America».

Det er etter alt å dømme langt mer lukrativt.

Selv vil de ikke uttale seg om hvor mye de tjener, men ifølge The New York Times, som viser til bransjesatser, får de minst 50.000 dollar per episode i reklameinntekter. Det tilsvarer om lang 406.000 kroner.

Hver uke kommer de med to episoder, noe som bringer totalen opp til 5,2 millioner dollar i året, altså over 40 millioner norske kroner.

Podcasten har også slått an i Norge og ligger på 34. plass blant de mest populære i landet.

Siden januar i år har podcasten blitt lastet ned omtrent 120 millioner ganger i USA. Fra mars til desember 2016 gikk podcasten under navnet «Keepin' it 1600», og både format og verter er fremdeles det samme.

I et intervju uttalte mennene bak podcasten at valget av Donald Trump som president inspirerte dem til å lage et nytt, progressivt medieselskap med et nettverk av podcaster. Dette fikk navnet Crooked Media, som «Pod Save Amerika» nå springer ut fra.

I gjennomsnitt har de 1,5 millioner lyttere per episode. Flere profilerte amerikanske politikere gjester studioet deres regelmessig, og Obama selv var gjest på en av de første innspillingene.

Ikke så lukrativt i Norge

I Norge ser det imidlertid ikke ut til at podcast-formatet har blitt særlig lønnsomt ennå. Årsakene er blant annet at annonsørene ikke kjenner formatet godt nok. Samtidig er det lite innsikt å finne bak programmene. Apple og iTunes deler nemlig ingenting om hvordan de måler populariteten til podcastene på topplistene deres, skriver Medier24.

– Podkast-markedet i Norge er foreløpig ikke et modent marked, og lyttingen øker minimalt fra 2015 til 2016. Én av fire har fremdeles ikke noe forhold til hva podkast er, sier medieanalytiker Kim-Andre Rønning i Mindshare Norway til nettstedet.

Les også

Trumps Mexico-mur klar for prøvekjøring

Les også

Leketøysprodusent: Toys R Us-konkursen rammer julesalget

Les også

Gjør tidenes oppkjøp i flyindustrien

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Amerikansk politikk
  2. USA
  3. Donald Trump
  4. Barack Obama
  5. Demokratene, USA

Flere artikler

  1. – Podkastmarkedet vokser sterkt på to områder

  2. Betalt innhold

    Kampen om podkasttronen

  3. Det var en gang to 25-åringer fra Oslo som fikk Barack Obama til Norge

  4. Nullrenteregimet nærmer seg slutten og DNB går for oppkjøp

  5. Betalt innhold

    Investorprofil Peter Warren ville puttet én million kroner i hedgefond