TØFFE KÅR: Alle de store internettgigantene vil satse på levende bilder fremover.

Foto: Damien Meyer AFP
Kommentar

Kommentar: Innholdskrigen har eksplodert

Bruk av de nye digitale teknologiene betyr vinn eller forsvinn for de fleste aktørene i TV industrien.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Kampen om seerne har sannsynligvis aldri vært så tøff som nå. Onsdag 27. juni kunngjorde TV 2 at TV-kanalen kjøper seg inn i Chili Mobil. Dette er ikke en isolert hendelse. For ikke så lenge siden forsøkte den danske telekomoperatøren TDC å kjøpe MTG Nordic, eieren av TV 3 og Viaplay, uten hell.

I USA har samme fenomen nådd groteske proporsjoner. Der er Comcast og Disney låst i en åpen krig om innholdsleverandøren Twenty-First Century Fox, som eier rettigheten til, blant annet, The Simpsons. I kampens hete har Disney økt det opprinnelige tilbudet med 36 prosent til 71,3 milliarder dollar. Comcast har lagt inn bud på «bare» 65 milliarder dollar, men siste ord er ikke sagt. Alt dette skjer rett etter at den amerikanske telekomgiganten AT&T fikk lov til å kjøpe Time Warner for noen dager siden.

Disse oppkjøpene er tydeligvis inspirert av bekymringen som keiserne av internettøkonomien utløser blant mediekonserner, og med god grunn. Både Netflix, Google (som eier YouTube), Amazon og Facebook (som eier Instagram) er seriøst opptatt av å lage sine egne kanaler med levende bilde. Alle disse aktørene følger den samme oppskriften. På den ene siden aggregerer de massive mengder med lisensiert innhold. På den annen side lager de eget eksklusivt innhold som skal sikre brukerens lojalitet til deres økosystem.

Les også

TV 2 kjøper seg inn i Chili Mobil

Netflix alene vil bruke åtte milliarder dollar i år på å lage egne serier og filmer. Facebook har kunngjort at de vil bruke «noen milliarder dollar» på å sikre seg eksklusivt innhold for deres nye videosatsing Facebook Watch. Apple på sin side har inngått en eksklusiv avtale med «talkshow» legenden Oprah Winfrey.

Det finnes to årsaker til denne furiøse utviklingen.

Den første årsaken er at dagene for klassisk lineær-TV er talte. Videostrømming er fremtiden, men krever sin pris i internett-økonomien. Skala, en så bred og eksklusiv katalog av innhold som mulig og «vinneren tar alt»-dynamikken er blitt nøkkelfaktorer for overlevelse. Å bygge en ny strømmingstjeneste fra bunnen av i konkurranse med internettgigantene er dog ekstremt vanskelig. Å kjøpe allerede eksisterende strømmingsaktører med solide brukertall blir dermed fristende. Kampen mellom Disney og Comcast om Fox dreier seg nemlig ikke bare om innhold, men er også en kamp om videostrømmingsyndlingen Hulu, som nå eies av både Comcast, Disney og … Fox. Inkludert i konglomeratet av selskaper som AT&T har kjøpt i Time Warner finner vi nok en strømmingsperle, nemlig Netflix-erkefienden HBO.

Les også

Britiske TV-kanaler med milliardavtale i kampen mot Netflix

Den andre årsaken er den digitale utviklingen mot interaktiv-TV. Kombinasjonen av innsamling av brukerdata i sanntid, smarttelefonen, stemmestyrte assistenter- som Amazon Alexa- og maskinlæring lover å heve TV opplevelsen til et helt nytt nivå. Data og maskinlæring kan øke sjansene for suksess i utvikling av nye serier og filmer. Det kan også hjelpe å foreslå akkurat det innholdet som brukeren mest sannsynlig har lyst til å se på der og da. Sosiale medier kan brukes i kombinasjon med spennende innhold for å øke engasjement hos brukerne på smarttelefon og PC. Mer målrettet reklame blir mulig også.

Bredbåndsoperatører som AT&T og Comcast har i prinsipp tilgang til brukerdata som kan kombineres med innhold og gjøre det mulig å konkurrere i interaktiv-TV-æraen. Disney er også klar over disse mulighetene og har gjort kraftige investeringer i kunstig intelligens.

Les også

Filmgrail henter 9 millioner kroner: Rigger seg for å levere hundrevis av kino-apper

Men prisen for å lykkes er høy. Oppkjøpet av Time Warner har begravet AT&T i gjeld. Hvem som vinner kampen om Fox vil dele den samme skjebnen. Faktisk er det slikt at alle som tør å bli med på innholdskrigen og som ikke kan subsidiere den med enorme kontantstrømmer fra kjernevirksomheten er i finansiell faresone. Selveste Netflix er så belastet med gjeld at selskapets obligasjoner omtales som «søppel» (junkbonds på engelsk).

Vinnerne i denne kampen blir mest sannsynlig de beste skaperne av kvalitetsinnhold, som kan vise til flere suksesser i porteføljen sin. De har nå mulighet til å selge sin kreativitet til hele verden og til høye priser takket være den globale nådeløse konkurransen i det nye tv-landskapet.

Kreativitet er dessuten et område der roboter ikke kan konkurrere ennå.

Les også

Toppsjefen i TDC går av etter oppkjøpet

Les også

TV3 og Viasat kan havne på børs

Les også

Stjernesmell for nye «Star Wars»