Brussalget faller kraftig
Salget av brus i Norge har gått ned med 12 millioner liter hittil i år.
Bryggeri- og drikkevareforeningens oversikt viser at salget av brus tilsatt sukker alene har gått ned med 12,48 prosent.
Foreningen mener at innføringen av den omstridte sukkeravgiften har store deler av skylden.
– Det er helt åpenbart at salgsnedgangen skyldes avgiften. Folk handler heller andre steder, sier Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til P4.
Hamstret
Også salget av sukkerfri brus har gått ned. Sukkeravgiften rammer også denne brustypen, og salget har falt med 8,52 prosent hittil i år. Salget av brus tilsatt fruktjuice har gått ned med hele 37,16 prosent.
Halvparten mister jobben ved Telemark Kildevann i Fyresdal
Nome understreker at nedgangen ikke bare skyldes sukkeravgiften ettersom tallene viser at mange hamstret brus før nyttår med tanke på avgiften, og at brussalget derfor var uvanlig høyt i desember både til butikkene og til butikkenes kunder.
– Mange hamstret mye i forkant av avgiftsendringen. Så la oss trekke fra noen prosent på nedgangen, men at det er minimum 6 prosent salgsnedgang er nokså sikkert, sier Nome.
Salget av vann på flaske har økt med 4,37 prosent hittil i år.
Grensehandel
Petter Nome tror ikke at salget av brus nødvendigvis har gått ned totalt, og peker på grensehandelen. I fjor økte grensehandelen med 9 prosent, og både Hovedorganisasjonen Virke og NHO venter at grensehandelen har økt ytterligere når tallene fra første kvartal i år kommer.
– Jeg tror ikke folk handler mindre brus. Alt tyder på at helseeffekten av denne avgiften er negativ fordi folk hamstrer på nettet eller på grensen i stedet for å kjøpe normale mengder i Norge, sier Nome.