Klager på flyreiser til værs
Forbrukerrådet fikk over 3.500 henvendelser fra kunder som var misfornøyde med varer de hadde handlet i andre EØS-land i fjor. 25 prosent klagde på flyreiser.
Av de 3.556 henvendelsene, gjaldt 873 flyreiser. Nordmenn trengte hjelp i etterkant etter å ha opplevd forsinkelser, innstillinger og bagasje som hadde blitt borte eller ble forsinket, opplyser Forbrukerrådet til NTB.
– De aller fleste av disse sakene er mot flyselskaper, og den sterke økningen er i stor grad klager på Norwegian fra borgere i andre EØS-land, forteller Ragnar Wiik, som er direktør i Forbruker Europa, Forbrukerrådets kontor for hjelp ved kjøp over EØS-grensene.
Fra 2015 var det en økning i antallet henvendelser på 15 prosent.
Dating, spill og piller
På andreplass på listen finner vi fritids- og kulturtjenester, og som oftest dreier klagene seg om dating og spill. På tredjeplass kommer helsekost – der det i hovedsak dreier seg om piller som lover å gjøre forbrukeren slankere, smartere og sterkere.
– Mange av klagerne trodde de hadde bestilt en uforpliktende prøvepakke, men endte opp som ufrivillige abonnenter, såkalte abonnementsfeller, sier Wiik.
Forbrukerrådet har også merket en økning i klager på spillselskap.
– De annonserer på nettet og TV-sendinger fra andre land enn Norge. Dette dreier seg ofte om store beløp, og noen av forbrukerne har problemer med spilleavhengighet, sier Wiik.
Netthandel
1.473 av henvendelsene gjaldt nettkjøp, 13 prosent flere enn i 2015. Forbrukerrådet anbefaler folk å bruke kredittkort ved netthandel ettersom man da kan klage til banken dersom man ikke får det man har betalt for.
– Har du betalt med et debetkort, kan du også ha avtale om denne rettigheten, men da må du sjekke vilkårene, understreker Wiik.
– Det er i år vi virkelig må bygge oss opp
Landet 2016 i medvind
Norwegian får støtte fra Trumps pressesjef
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Disse tjener penger når flyene er forsinket
Geir jobber gratis for frustrerte flykunder: Varsler konkurser med millionkrav
Flest klager på bil, bank og bolig
Sender krav til EU: Norsk varehandel forlanger tøffere krav til netthandelsplattformene
Forbrukerrådet om feilmerkede munnbind: Kunden har krav på pengene tilbake