Rederiet Wilhelmsen: – Det er ikke akseptabelt å strande båter

Rederiet Wilhelmsen resirkulerer alle skipene på grønne verft.

BEACHING: Skipene kjøres med full fart inn på strendene ved høyvann, og hugges opp uten faste installasjoner eller oppsamling av farlig eller forurensende avfall.

NGO Shipbreaking Platform
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

– Det er ikke akseptabelt for oss å strande båter, og alle våre skip blir resirkulert på grønne verft, sier kommunikasjonsdirektør Benedicte Teigen Gude om praksisen til rederiet Wilhelmsen.

Det vekker sterke reaksjoner at John Fredriksen-rederiet Golden Oceans tidligere skip, «Channel Alliance», nå ligger delvis opphugd på den beryktede Chittagong-stranden i Bangladesh.

Dit ankom skipet i begynnelsen av juni, ifølge Maritime.no, som først omtalte saken.

Der foregår det såkalt «beaching». Det vil si at skipene kjøres med full fart inn på strendene ved høyvann, og hugges opp uten faste installasjoner eller oppsamling av farlig eller forurensende avfall, skriver nettstedet.

Administrerende direktør i Golden Ocean, Herman Billung, understreket overfor Maritime at de ikke har solgt skipet til Bangladesh for «beaching», men til en kjøper i Singapore som så gjør som vedkommende vil med skipene.

Billung har foreløpig ikke besvart E24s henvendelse i anledning denne saken.

– Differansen spille ingen rolle

Beaching er svært omstridt på grunn av miljøskadene og risikoen for død og skader blant arbeiderne.

Denne formen for destruering av skip er helt uaktuelt for Wilhelmsen. Senest i andre kvartal ble et Wilhelmsen-skip resirkulert.

– Vi ønsker å gjøre det på en samfunnsansvarlig måte. Betingelsene for de som jobber med resirkuleringen må være tilfredstillende og avfall må håndteres på ansvarlig måte, og så skånsomt som mulig for miljøet, sier Gude.

Dette til tross for at det ligger mindre penger i resirkulering.

– Ja, det er en forskjell på prisen man kan få, men den differansen spiller ingen rolle. For oss er det viktig at det gjøres på en samfunnsansvarlig måte. Det er våre aksjonærer, miljøet og verden best tjent med, tror vi, sier hun.

– Det som ligger bak er kun penger

Administrerende direktør Petter Heier i Grieg Green reagerer kraftig.

– De prøver aktivt å si at det ikke finnes alternativer til stranding. Det er ikke korrekt. Spesielt i Kina finnes det gode verft, og det er flere i Europa som kan hugge opp skip, sier han.

Grieg Green-sjef Petter Heier.

Privat

Han etterlyser at selskapets eiere kommer på banen. John Fredriksen er største aksjonær i Golden Ocean, med en eierandel på rundt 46,5 prosent.

– Det er for store aktører som tar det alvorlig. Det er alvorlig at ikke Golden Ocean gjør det samme, og at aksjonærene bak ikke stiller krav til ansvarlighet, sier Heier.

Han mener rederiet ikke kan unnskylde seg med at skipene ble solgt til mellommenn, som kunne gjøre hva de ville med skipene.

– Alle vet hva disse mellommennene skal gjøre med skipet. Å selge til dem er selvfølgelig å fraskrive seg alt ansvar. Det som ligger bak er kun å tjene mest mulig penger.

Heier forteller det er de færreste norske rederiene som fortsatt strander skipene.

– De fleste rederiene gjør det på riktig måte. Det gjelder Wilhelmsen, Høegh, Klaveness, Grieg Star og andre. Det er de færreste som velger å ikke gjøre det på en ansvarlig måte. Vi har også sett endringer på verdensbasis. Synspunktene på «beaching» er endret, og seriøse, store rederier har gått vekk fra dette.

– Rederiene flagger ut

Han mener det er nok av aksjonærer som ønsker at ting skal skje på en korrekt måte.

– Det er ikke bare penger som råder lenger. Man skal tjene penger, men gjøre det på en riktig måte.

Heier mener myndighetene bør komme på banen, men han tror frykten er stor for at rederiene svarer med å flagge ut.

– Det er det som er store risikoen. Rederiene flagger ut når det kommer så strenge krav at konkurransevilkårene blir dårligere for norske rederier. Det er derfor det er viktig i Shipping at regelverket har internasjonal, ikke norsk basis.

Les også

Fredriksen-skip hugges opp på stranden

Les også

Mitt skip er lastet med...skip

Les også

Dette ble Hollande og Putin enige om i Mistral-oppgjøret

Publisert:

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Her ligger Fredriksens-skipet på “dødstranda” etter salg

  2. Betalt innhold

    Fredriksen-skip havnet på «dødsstrand» etter salg

  3. Betalt innhold

    – Betaler gjerne for forsvarlig resirkulering av skip

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Nesten ni av ti skip ble hugget opp på en strand i fjor

  6. Betalt innhold

    Nesten ni av ti skip ble<br> hugget opp på en strand i fjor