Flytoget droppet kampen om Sørlandsbanen

Fristen for å levere inn tilbud på togtrafikken på Sørlandet gikk ut torsdag formiddag. Svenske SJ bekrefter sin interesse, mens Flytoget har hoppet av.

INTERESSEN FALMET: Flytoget har hoppet av konkurransen om å drive togtrafikk på Sørlandet.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
Publisert:

– Vi har vært med i hele prosessen, med intensjon om å delta. Men etter en helhetsvurdering er vi kommet til at å kjøre tog her ikke gir store synergieffekter med det vi driver med i dag, sier Flytogets administrerende direktør Philipp Engerdal til Aftenposten.

Han oppgir en rekke årsaker til at selskapet nå trekker seg, blant annet at de ikke får bruke egne tog og salgssystemer, og at kontrakten gjelder for åtte til ti år, noe som innebærer en risiko. Bygging av ny jernbane og dermed mye buss for tog i perioden, vil dessuten kunne føre til forventninger det ikke er sikkert at Flytoget kan leve opp til, sier Engerdal.

SJ er med

Etter at tilbudsfristen gikk ut klokken 12 torsdag, opplyser Jernbanedirektoratet at flere selskaper ønsker å vinne kontrakten for togtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Hvilke selskaper og hvor mange, ønsker imidlertid ikke direktoratet å opplyse om.

Les også

Vil utsette godspakken til fordel for InterCity: Aps regnestykke mangler over 25 milliarder

I begynnelsen av februar bekreftet imidlertid Sveriges svar på NSB, Svenska Järnvägar, at selskapet planla å legge inn tilbud på togstrekninger i både Norge og Danmark. Thomas Sibersky, SJs direktør for internasjonal ekspansjon, bekrefter overfor Aftenposten at de er med i konkurransen. Selskapet opprettet allerede for et år siden et norsk datterselskap som skal delta i kampen om togtrafikken i Norge.

Arbeidet med å vurdere tilbudene skal pågå fram til en avgjørelse blir tatt i juni. Her vil kvalitet telle 60 prosent og pris 40 prosent. Leverandøren som velges, skal starte opp togtrafikk på de tre banene 9. juni 2019.

Les også

Slik vil han drive norske tog

Flere togstrekninger

Jernbanereformen her hjemme har åpnet for konkurranse om persontogtrafikken på utvalgte strekninger. Regjeringen utsatte imidlertid oppstarten på den såkalte trafikkpakke sør med et halvt år til juni neste år fordi man ønsket å gi tilbyderne tilstrekkelig tid.

I tillegg til trafikkpakke sør skal togtrafikken i store deler av landet konkurranseutsettes. Trafikkpakke nord består av Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen. Trafikkpakke vest omfatter Bergensbanen og Vossebanen mellom Bergen og Arna og strekningen Bergen-Voss-Myrdal.

Les også

Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap

Les også

– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam

Les også

Bane Nor ønsker tettere dialog med reindriftsnæringen

Her kan du lese mer om