Skyhøy rente på nytt Color Line-lån: 12,27 prosent

Olav Nils Sundes rederi Color Group må betale 12,27 prosent rente for et obligasjonslån på en halv milliard kroner som ble lagt ut onsdag. Hvis ikke lånet betales tilbake innen drøyt 4 år, spretter renten opp i over 17 prosent.

Det ble nesten fantasirente på Color Line-lånet som ble lagt ut onsdag. Her Kiel-fergen Color Fantasy.

Kleiven, Paul / NTB scanpix
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:,

Det er dyrt å slite økonomisk, selv for milliardærer. Olav Nils Sundes rederi Color Group, som seiler under merkenavnet Color Line, hentet onsdag inn 500 millioner kroner i et nytt obligasjonslån.

Lånet, som er et såkalt hybridlån, står ved et eventuelt mislighold bak all annen gjeld, men før i køen enn egenkapitalen i Color Group. Aksjene i Color Group eies 100 prosent av Sunde og hans to voksne barn.

Lånets betingelser landet på at renten skal være hva tre måneders NIBOR-rente er til enhver til pluss et tillegg på hele 12 prosentpoeng. NIBOR er en referanserente i det norske lånemarkedet, som veldig mange lån til næringslivet tar utgangspunkt i.

Den er i skrivende stund så lav som 0,27 prosent. Men med det avtalte påslaget blir Color Line-lånet på hele 12,27 prosent årlig rente.

Mer egenkapital enn et lån

I praksis er et lån med så høy rente og så lav sikkerhet å anse som egenkapital. Men når pengene kommer i form av et formelt sett lån, og ikke gjennom en utvidelse av aksjekapitalen, så slipper eierfamilien Sunde å måtte gi fra seg fra seg eierandeler.

Med en rentesats på nå 12,27 prosent koster lånet Color Group over 61 millioner kroner i året.

Color Group er truffet svært hardt av koronapandemien, og varslet i forrige uke et stort innsparingsprogram for å kutte kostnadene med 250 millioner kroner i året. Rundt 300 årsverk på land og på skipene vil trolig gå tapt som følge av innsparingene.

Les også

Color Line skal kutte kostnader – 300 årsverk forsvinner

Olav Nils Sunde har ikke hatt et godt år økonomisk i 2020.

Vidar Ruud / NTB scanpix

Skal styrke soliditeten

Sundes høyre hånd, finansdirektør Bjørn Paulsen i eierselskapet ON Sunde og Color Group, legger ikke skjul på at renten ble høy.

– Lånet vil telle i soliditeten i selskapet. Hadde vi utstedt normal gjeld så hadde det blitt en god del billigere. Men dette lånet er primært lagt ut for å styrke soliditeten i Color Group, sier Paulsen.

Color Group-konsernets bokførte egenkapitalandel var ved utgangen av første halvår nede i 12,7 prosent. Alt annet likt vil lånet styrke konsernets egenkapitalandel med 4 prosentpoeng. Dette fordi lånet teller fullt ut som egenkapital.

Color Group er ikke alene om å låne dyrt under pandemien blant norske rederier. Hurtigruten la i juni ut et treårig lån til ca. 11 prosent årlig rente.

Les også

Hurtigruten sikrer kriselån på 1,1 milliarder: – En dyr, men helt nødvendig løsning

Risikerer over 17 prosent rente

Hvis ikke Color Group klarer å betale tilbake lånet etter 4,25 år, så spretter renten opp ytterligere 5 prosentpoeng. Dersom NIBOR-renten i mellomtiden ikke har endret seg, snakker vi plutselig om 17,27 prosent rente. Man kan trygt si at Sunde-familien har et incentiv for å klare den refinansieringen om 4,25 år.

– Selvsagt har man det. Alle slike hybridkapital-lån har en såkalt «step up» på renten. Hvis man ikke innfrir, så koster det låntager dyrt, sier Paulsen.

– Og for å styrke soliditeten må man gi vekk en solid slant til andre?

– Ja, det er riktig. Soliditeten i selskapet blir bedre når man gjør den type ting, og det må man betale noe for, svarer Paulsen.

Eierfamilien hadde i forkant forhåndstegnet seg for 100 millioner kroner i lånet, men etter at eksterne investorer tegnet seg for mer enn minstebeløpet på 500 millioner kroner, så vil Sunde og barna hans ikke delta i lånet.

Her kan du lese mer om

  1. Obligasjonslån
  2. Color Group
  3. Olav Nils Sunde
  4. Color Line
  5. Gjeld
  6. Rederier
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Hurtigruten tror de vil få 330 millioner kroner i krisestøtte og statsgaranterte lån

  2. Helsegiganten Unicare i pengeskvis: - Vi er i en krevende situasjon

  3. Hurtigruten splitter kyst og cruise - utelukker ikke «tøffe grep»

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS med nye endringer i redningspakken: Sverige og Danmark tilbys økt rente

  6. Giganten Valaris søker konkursbeskyttelse i USA